11 Ocak 2016 Pazartesi

Nostaljik Pazartesi 5: Koca Yürekli Koca Usta

Yazın tatilde tanımaktan gurur duyduğum  ,dünyanın tanıdığı , Üç tel üstadı Hayri Dev gibi çok büyük bir şahsiyeti  kendi ülkesinde çok az kimsenin bildiğini öğrenmek beni tarif edilemez derecede üzdü. Nostaljik Pazartesi yazımda tekrar O'na yer vermek istiyorum.  Yazıyı okuyan dostlarımın Youtube'daki Hayri Dev belgeselini de izlemelerini tavsiye ediyorum. Sevgilerimle. 




Sabahın nemli serinliğinde yine yollardayız . Denizli Çameli istikametimiz. Dağlara doğru yükseldikçe kuru ve serin rüzgar nefes almamızı kolaylaştırıyor.Dünya Yamaç Paraşütü kupası ön mesafe yarışları uçuşlarını görmek bizlere ayrı bir mutluluk kaynağı oluyor. Çameli'nde misafir olduğumuz ev sahibinin bizim için hazırladığı sıcak ekmek , teryağı ve masaya konan her yiyeceğin kendi bahçelerinden ve doğal olması neşeli saatler geçirmemizi sağlıyor. Derenin şırıltısı ve kuşların sesleri dışında , şehirden uzakta , ağaçların koyu serinliğinde geçen zaman paha biçilemez güzellikte. İkindiye doğru serinlikte yarım saatlik uyku ile kendimizi ödüllendiriyoruz. 
Bu yörenin dünyaca ünlü üçtel üstadı Hayri Dev ile tanışma fırsatı yakalıyoruz. Dünyaya sevgi ile bakan bir çift dumanlı yeşil göz ve tatlı tebessümü eşliğinde  ezgileriyle kulaklarımızı dolduruyor. " müzik ruhun gıdasıdır, hep müzikle yaşayın " diye bana tembihte bulunuyor. Bu sevgi dolu koca yüreği tanımaktan duyduğum onur ve gururla anı ölümsüzleştirmek ve onunla aynı karede olmakla kendimi çok şanslı hissediyorum. Hayri Dev bu topraklarda yetişmiş , hiç okula gitmemiş gönül verdiği yanık kaval sesi ve üç tel sazı ile dünyaya sesini duyurmuş " koca Usta" namıyla anılan bu koca yürek "elin yapacağı herşeyi yaparım " felsefesiyle marangozluk , terzilik , ayakkabıcılık vb işler elinden gelmiş . Ancak o çoban ve müzisyenim diyerek müziği hiç bırakmamış. Taa ki 1992 yılında hayatını değiştirecek bir olay olmuştur. Fransız Jerome Cler İspanya'da duyduğu bir bağlama sesinin büyüsüne kapılarak Türkiye'ye gelmiş. Bin 500 metre yükseklikteki Çameli ve Fethiye dağlarında uzunca bir süre bu sesin kaynağını bulmaya çalışırken yörenin kültürü hakkında 350 sayfalık bir tez hazırlamış. Her yıl Türkiye'ye gelerek ustadan ders almaya başlamışlardır." Ormanlar Arkası " adlı Hayri Dev'in hayatını konu alan belgesel Frasız bir ekip tarafından çekilmiştir.Adına kürsü kurulan Koca usta bir kaç defa yurtdışına gitmiş ve  2008 'de Unesco tarafından " Yaşayan İnsan Hazinesi " Kültür Mirası Taşıyıcısı olarak seçilmiştir.Değeri belki çok yıllar sonra bilinecek koca yürekli koca usta seni tanımakla hayatımda unutamayacağım anlar yaşama gururuna eriştim . Uzun ve sağlıklı bir ömür dileklerimle.

22 yorum:

  1. Ustalarımızın ve eski toprakların değerini bir bizler bilmiyoruz veya farkında değiliz. Yanık sesli, gülenç yüzlü bir insanmış. Yazınız ile bize tanıtıp bilgi verdiğiniz için TEŞEKKÜRLER.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben yeşekkür ederim , Hayri Dev ile ilgili belgeseli izlemenizi tavsiye ederim :))

      Sil
  2. Ben de tanımıyordum:( ne iyi etmişsin tanıtmakla, fotoğraf da çok güzelsiniz...sanatçılarımızın kıymetini yaşarken bilmeliyiz, sen bunu yapmışsın ...kalemine sağlık, yüreğine sağlık...sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belgeselini mutlaka izle .kalbi de kendi de çok güzel Anadolu insanı . Onunla aynı karede olmak benim için büyük onur ;)) sevgiler

      Sil
  3. O derenin siriltisini da hissettim sayende. Ne güzel anlatmışsin. Ayrıca böyle büyük cevherler taninmadan yok olup gidiyor. Sağol

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Malesef ki gerçek değerlerimizi , gerçek sanatçılarımızı , kültürümüzü bilmiyoruz ;)) sevgilerimle

      Sil
  4. Şu an öğrendim, dinledim. Bu da bizim ayıbımız olsun... Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Az önce bir yazı paylaştım. Az önce hakkın rahmetine kavuştuğunu öğrendim , üzüntümü kelimelerle ifade edemiyorum :.((

      Sil
  5. Sevgili Tigris.Sevdiğin değerli bir insanı kaybetmişsin.Sana başsağlığı,vefat eden muhterem kişi için de Allah'tan rahmet diliyorum.Sevgilerimle yavrum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ülkemizin adı bilinmez bir değerinin kaybı beni derin üzüntülere sevketti.

      Sil
  6. Mekanı cennet olsun.Maalesef ülkemizde insanların değeri hiç bilinmiyor;(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Malesef ki . Ölüm haberini bile medyada ne duydym ne gmrdüm :((

      Sil
  7. Allah rahmet eylesin Tigriscim, nasil sevindim gorunce anlatamam. bundan 8 yil once falan strazburg'ta misafir etmistik onu, bi arkadsini ve oglunu bi festival cercevesinde kulaklarimizin pasi silinmis. butun festival suresince fransizca bilmeseler de yasama sevincleriyle , hareketleriyle herkesi kendilerine hayran birakmislardi. uzuldum simdi vefat ettigini duyunca

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin canım. Geç buldum çabuk kaybettim oldu malesef. Dünyanın tanıdığı ama Öz halkının bilmediği koca yürekli koca devdi o :.(

      Sil
  8. Hayri Usta'ya Allahtan rahmet diliyorum... Henüz izlemediğim videosunu buruk izleyeceğim.

    YanıtlaSil
  9. duymamıştım. vay anasına yaaaa ne adammış. bunu duyurayım ben deee bilokumdaaa :)

    YanıtlaSil
  10. Duymamıştım ben de:( Böylesi büyük ustayı tanımamak, duymamak ayıbım:( Kaleminize sağlık... Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Malesef ki duymayan çok fazla insan var . En acısı da ustayı geçen hafta kaybetmiş olmamız :((

      Sil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris