18 Ocak 2016 Pazartesi

Nostaljik Pazartesi 6: Kırmızı Telefon



Bak şu kırmızı telefonun  bana ettiklerine . Geçen gün müdür yardımcısının odasında görünce beni çok eskilere götürüp , güzel ve özel anıların kulaklarının çınlamasına sebep oldu. Fotografını çekmek için kullanılan son model akıllı telefona hüzünle bakıp " sen yokken ben vardım " dediğini duyar gibi oldum .Hatta öyle ki herkesin evinde de yoktum der gibiydi. Postacıların kredi kartı faturaları yerine mektup , tebrik kartı getirdikleri ,benim çocukluğuma denk gelen , dönemde öyle herkesin evinde telefon yoktu.Bunun için PTT' ye başvurulur , bulunduğunuz yere göre en az bir yıldan önce telefon sıranız gelmezdi.Bizim ilk telefonumuz bir tanıdığın bize emanet olarak verdiği numarası sayesinde olmuştu.Evin başköşesinde süslü dantel örtüsüyle yerini almış, çok  geç  ya da çok erken saatte  çalan, yürekleri ağıza getirecek zil sesiyle her seferinde korku sebebi olmuştur. Abilerimin o dönemde doğuda asker olmaları korkumuzun birinci sebebiydi.çok şükür kötü bir haber ulaştırmadı bize . Bu kırmızı güzelliğin  özel anları da hafızamda kalmıştır hep. Kısa mesajın , e postanın olmadığı bir dönemde bir kere çaldırıp kapatmak gizli şifremizdi aramızda. ( nasılsın , napıyorsun , aklımdasın manalarını yüklemekti o bir  kere çaldırıp kapatmak) . O dönemde şehirlerarası görüşme yapmak için önce santralden numara yazdırılır sabah aradığınız numara  akşam üstü ancak bağlanırdı. Telefonla konuşma adabı vardı. Öyle aklımıza estiği saatte kimse aranıp rahatsız edilmezdi.(Keşke diyorum şimdi de aynı kurala uyulsa.Bazen münasebetsiz insanlar yüzünden telefonu tamamen kapatma gereği duyuyorum).sabah 10.00'dan önce gece 22.00'dan sonra çalan telefonlar "hayırdır İnşallah " diye açılır  kötü haber korkusuyla yürekler pır pır ederdi. Bir de her numaranın bir telefon sapığı olurdu.Olmadık zamanlarda çalan ,bir umutla açılan telefon " offf yine mi? " diye kapanırdı.Bazen de yanlış numarayı çevirmiş kişi olurdu , kırmızı telefonun ahizesindeki ses.Bazı evlerde paralel telefonlar olurdu.Aynı anda iki kişi konuşma imkanı bulurdu. Kırmızı telefon bazen de bir tanıdığa şaka yapma aracı olarak da kullanılırdı. Şakayı yapan kişinin daha fazla dayanamayıp gülmesiyle şaka son bulur, her fırsatta "nasıl da işlettim seni " sözüyle şakazedeye fenalık geçirtilirdi. Görüşme bitince dantel örtüsü mutlaka örtülür , çocuklardan uzak tutmak için yüksekçe yapılan aynalı mermer telefonluklarda  bulunurdu ,yeşil krem rengi , çoğunlukla resmi kurumlarda gördüğüm siyah kardeşleri gibi.

24 yorum:

  1. yeşil:)dedemin hala köyde kullandığı çok güzel ama yani şimdi öyle geliyor önceden çok gıçık olurdum çevir çevir bekle yanlış olursa tekrar çevir uzun zamandır diğer telsiz telefonun paraleli olarak yatak odasında duruyor danteliyle :):)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haahahhah danteli de eksik olmaz üstünden ;)))

      Sil
  2. Bizimki kırmızıydı. Annem dükkandan evi arardı. O kadar eskiyi bilmiyorum ama şimdi eve sabit telofon koyunca ve o telefon çalınca garipsiyorum. Cepten aramayan sabit telden arayan kim ola ki diye :)

    YanıtlaSil
  3. Bizimki krem rengiydi :) Telefonda 9 numarasının bulunmasından nefret ederdim. 9 un dönebilmesi saatler gibi gelirdi bana. Nostalji yapmak güzel oldu. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim , unutulmaya yüz tutmuşları ortaya çıkarmayı seviyorum ;)

      Sil
  4. Tigris bu nostaljik yazılarına bayılıyorumm eline sağlık

    YanıtlaSil
  5. Benim bir komşum da 2000'li yıllarda bile telefonun üzerine dantel örterdi. :)))Üsküdar'daki evimizde tıpkısı vardı, bana hatırlattığı kötü bir anı var, bir telefon sapığı türemişti gece 3 filan gibi arardı, canım, cicimli konuşan manyak bir adamdı, ne küfürler ettim ama bıkmadı savcılığa verdim ama o süre zarfında aramadı! Ankara'ya taşındık da kurtulduk:)))sanıyorum bizi tanıyan biriydi genellikle böyleleri konukomşudan çıkarmış :((
    Kalemine sağlık...:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım seninki müdavim sapıklardanmış. ;)) dantel örtüsü olmayanına daha rastlamadım

      Sil
  6. Bizmki de acaip bir turuncu rengiydi bir ara. Sonra bordo oldu.
    Ah o eski telefon görüsmeleriyle ilgili eglenceli bir yazi yazmistim ben de bir zamanlar. Birdahaki nostaljik pazartesilerde paylasmak lazim:)

    Ellerine saglik..

    YanıtlaSil
  7. Biz aynısını yeni aldık :)

    YanıtlaSil
  8. Bu modelini yakinen hiç görmedim maalesef. Basmalı olanlarını biliyorum ama :) Sanırım en güzeli de sözünü ettiğiniz "şifreler" :) Bir kere çalıp susarsa, iki kere çalarsa vs. Eski her şey sahiden çok güzel mi yoksa zaman geçtikçe gözümüze daha güzel görünmeye mi başlıyorlar karar veremesem de hissettirdikleri genelde "güzel" oluyor...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şimdilerde her istediğimiz şeye her an ulaşabiliyoruz o yüzden hiç bir şey tad vermiyor . Ulaşılması zor şeyler herzaman güzel gelir insana :))

      Sil
  9. Bu telefonların zamanında telefon numaraları da kısaydı. Santral sayısında patlama olmadan önce sanıyorum 5 haneli idi -4 te olabilir emin değilim- İstanbul'da en son alan kodu uygulaması başlayınca 10 çıktı rakam sayısı. Bu telefonlarla 10 tane rakam çevirdiğimi düşünemiyorum bile. Saçlarıma ak düşerdi herhalde.:) Eve ilk telefonu 80 lerin ortasında almıştık, tuşluydu :) A bir de PTT müzesini gezmiştim, orada bolca vardı bu telefonlardan, camekan içinde sergileniyorlardı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahaha harikasın ;)) ben severdim çevirmeli telefonu

      Sil
  10. anneannem 3 yıl önce vefat edene kadar krem rengi telefonunu dantelini eksik etmeden kullanmıştı.Çok güzel bir hatırlatma oldu, şimdi herşey o kadar hızlıki onun deliklerine parmak sokup tırrrt tırrrt diye çevirecek sabır bie yok artık, teşekkürler bu güzel paylaşıma..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şimdikerde tek parmak bile yorucu geliyor da , telwfona şu numarayı ara diye komut veriyor insanlar ;))

      Sil
  11. Yaşanmışlık hissi uyandıran eskilere değerek geçmek,ruhlara dokunmak, dudak kenarına iliştirilmiş bir gülümsemeye sebep oluyor her zaman :) Elinize, yüreğinize, detayları fark eden gözünüze sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel sözlerdir bunlar , siz de ruhuma hoş bir dokunuşta bulundunuz. ;)))) sevgiyle...

      Sil
  12. Yeşil renklisi de ananemlerde hala aktif olarak görevini danteliyle birlikte yerine getirmektedir :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Harika yaaaa;)) sesi nasıl da güzeldir onun

      Sil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris