15 Mart 2015 Pazar

Bir Kahve İçimlik...

Keçilerin keşfettiği rivayetlerden birisi olan kahve,  zamanla sosyal yaşamın baş köşesinde yerini almış. Bir çok anlam yüklenmiş kahveye. gerek pişirilmesi, gerekse sunumu bir ritüel  halini almış.  Bir kahve içimlik gelinmiş ,Kırk yıl gibi uzun zaman hatırı kalmış . İçilmeden önce  önce bir şeyler yiyerek kahvenin altı yapılmış. "Kahvaltı" geleneği ,kahve içilsin içilmesin  ,devam edegelmiş.Altın değerindeki kıymetiyle  Kız isteme törenlerinin en can alıcı zamanında görücünün önüne çıkmış , Genç kızın elinden yapılmış, bu özel tad.kahveler içildiğinde ,kızın verildiği anlamı yüklenmiş.genç kızın mahareti yaptığı kahvenin köpüklü olmasıyla ölçülmüş, damat adayına ikram edilen tuzlu kahve bilinenin  aksine damat adayının sabrı  ölçülmemiş ," kızın gönlünün o erkekte olduğu "anlamına gelmiş .yanında getirilen bir kaç yudumluk su o eşsiz lezzeti tadmak için ağzın hazırlanmasını sağlamış.Genellikle şekersiz içildiği için meyveli ya da güllü lokumla "Yandan çarklı " tabiriyle istenerek ,acı tadı bastırılmış olsa da gerçek tiryakilerin tercihi sade kahveden yana olmuş. "Keyif ehlinin" taze elden pişmiş taze kahve, keyfini tazelemiş.Bazen , tadını en çok öne çıkaran ,  nane veya acıbadem likörüyle sunulmuş.Kahveler içildikten sonra " neyse halim , çıksın falim" diyerek fincan tabağa ters çevrilmiş. Üç vakte kadar genç kızlara kısmetler , geleceğe dair umutlu güzel haberler , kuşlar balıklar çıkmış kara telvelerin içinden.Bakır cezvede , mangal közüne sürülmüş, gümüş zarflı  fağfuri fincanlarda höpürdetilmiş.Kahve içmek ince bir zevkin simgesi olarak yıllardır süregelmiş.

12 yorum:

  1. Kahveyi keçiler mi keşfetmiş duymamıştım :D Afiyet olsun buarada çikolatalar nefis görünüyor.

    YanıtlaSil
  2. Kahveyi içiyorum ama hikayesini bilmiyordum roman gibi yazmışsınız dediginiz gibi tuzlu kahveyi damadın gelini ne kadar sevdiğini anlatıyor du ama gelinin hissettiklerini anlattığını bilmiyordum sizin sayenizde bilmediklerimizi öğreniyoruz. ..

    YanıtlaSil
  3. Immm olsa da içsek şimdi hoş bir sohbetle..... :) ne güzel gider....

    YanıtlaSil
  4. Kahveyle ilgili güzel bilgiler, tam kahve yanı'lık, teşekkürler... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim , okuyp yorumladığınız için :))

      Sil
  5. Bilmiyordum. Afiyet olsun....

    YanıtlaSil
  6. yazınızın güzel anlatımıyla canım kahve istedi vallahi. Hemen yaptım. Keçilerin keşfettiğini bende yeni duydum. Yemenden geldiği gibi yazılar okumuştum ama yemende keçi mi keşfetti onu duymamıştım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahahahahahhhaa yazıyı okuyup da kahve içmeyen var mı acaba ?

      Sil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris