20 Mart 2016 Pazar

Nostaljik Pazartesi : 14 Yeni Gün

Yeni gün ( nevruz) bayramının kökeni çok eski çağlara dek uzanır. O dönemde ,yaşamla ilgili herşey dört mevsimle yakından ilgiliydi.Zor koşullarda geçen çetin bir kıştan sonra toprağın uyanması doğa annenin rengarenk çiçekli yeşil örtüsünü sermesi , bolluğun bereketin gelmesiyle yeni günün kutlanması gereğiyle Nevruz geleneği  Persler'de başlamış, Zamanla  kültürler ve dinler arası etkileşimlerle kutlamalar ad değiştirerek  ,eklemeler yapılarak devam etmiş. Dinsel simgeler eklense de Paskalya , hıdırellez , nevruz hep aynı temaları içerir.Nevruz öncesi evin ve bulunulan çevrenin temizlenmesi ve o güne özel  yiyeceklerin hazırlanması seramonisi. Bayram günü çeşitli eğlencelerin , yarışmaların  yapılması , güne özel hazırlanan  s harfli yiyeceklerin yenmesi,  yumurtaların  doğadaki bitkilerle boyanarak çeşitli oyunlarla  yenmesi ,şifa veren  ve suyla haşır neşir olmak, ateş yakılması ve ateşin arındırma gücüne inanılarak üzerinden atlanması , insanların bir araya gelip dayanışma ve yardımlaşmada bulunduğu baharın bayramı daha uzun yıllar farklı kültürlerde ,farklı geleneklerle ,ortak temalarla sürer gider.

22 yorum:

  1. Bahar hepimizie iyi gelir inşallah başta ülkemize :)

    YanıtlaSil
  2. Bahar göz kırpıyor lakin yüz vermek içimizden gelmiyor..Bir şarkı takılıyor aklıma "Geçsede yolumuz bozkırlardan, denizlere çıkar sokaklar.."

    YanıtlaSil
  3. Nevruz için ne güzel adetler varken. Birileri tam aksi için uğraşıyor.. bahar güzel gelsin ülkeme

    YanıtlaSil
  4. Toplumu kaynaştıran, ilişkileri pekiştiren ne güzel adetlerimiz vardı. Çeşitli nedenlerle yavaş yavaş kayboluyor. Doğanın canlanmasına paralel olarak Nevruz da "yeniden doğuş" olarak adlandırılıyor. Gerçek baharları nasıl da özledik.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısınız . Ne zaman gelir o güzel bahar

      Sil
  5. Bahar tertemiz bir sayfa açarak girsin hayatımıza.. Resim de çok hoş. Capcanlı bahar gibi..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah;)) geçen sene çocuklarla yaptığımız bir resim

      Sil
  6. Ne de güzel anlatmışsın. Hepimize musmutlu baharlar olsun:) Çiçekler açsın gönlümüzde, ruhumuzda;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel dilekler bunlar , içimde baharın mis kıkusunu hissettirdi ;))

      Sil
  7. Baharın adı bile güzel :). Gelin gibi süslü ağaçlar beyaz papatyalarla donanmış kırlar. Nevruz bu kadar güzel bu kadar anlam katarken bahara onu inlede kana bulamak isteyenlerin hakkından Rabbim gelsin :(. Yinede umutla devam etmek istiyorum korkmadan, saklanmadan
    Güzel günler göreceğiz çocuklar
    Motorları maviliklere süreceğiz
    Çocuklar inanın inanın çocuklar
    Güzel günler göreceğiz güneşli günler
    Motorları maviliklere süreceğiz
    Güzel günler göreceğiz güneşli günler
    Nazım Hikmetin bu şiirine inanmak istiyorum. Hem ben inanmazsam, çocuklarımı nasıl inandırırım ki!. Güzel masmavi, bahar gibi günler seninle ve ülkemle olsun tigrisim. Sevgilerimle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu arada bir mutluluğumu, birde üzüntümü paylaşmak istiyorum. Haberin yok diye düşündüm olsa kesin yorum yapardın :) :( önce beni de gizli yeteneğim sağolsun haftanın bloğu seçti çok mutlu oldum ;). Ama google amca bana 2 hafta ceza verdi. Sadece buralara yorum yapabiliyorum :( bunada çok üzüldüm :(. Neden bilmem seninle paylaşmak istedim :).

      Sil
    2. Ayyyy canım yaaaa . Haftanın bloğu olmayı sonuna kadar hak ediyorsun.
      Neden bu ceza anlam veremedim :((((
      Benimle paylaşman hoşuma gitti. Çok çok öpüldün ;))

      Sil
  8. Işıl Işıl umudun yeşerdiği harika bir bahar gelsin hepimize..

    YanıtlaSil
  9. Aslında bizim.bayramımiz olan nevruz un terörist etkinligine dönüşmesi ne.kötü..

    YanıtlaSil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris