24 Mart 2016 Perşembe

Pembe Yelpaze

 
 Rivayetlerin kuvvetli ihtimaline göre, yelpaze eski mısırda Firavunları serinletmek için kullanılan araç olarak ortaya çıkmıştır. Sıklıkla büyük ağaç yapraklarının ( palmiye gibi )kullanıldığı serinleme araçları      Çinlilerde yaygın olarak kullanılmış, japonlara geçtiğinde ise katlanır halini almış.Rönesansla birlikte Avrupalı kadınların tanıştığı yelpaze, kuş tüyleri, değerli taşlarla süslenerek  kadınların en önemli mücevherleri halini almıştır.
   O dönemde Avrupa insanının, dini gerekçelerle suyu temizlik aracı olarak kullanmamaları salgın hastalıkların artmasına neden olmuştur. Avrupa pislik içinde kırılırken, kendilerini korumak için yeni icatlarda bulunmuşlardır. Parfüm, şemsiye, topuklu ayakkabı en bilinenleridir. 
   Yelpaze de o dönemin şaşalı balolarının vazgeçilmez aksesuarlarından biri olmuştur. Çiçek bozuğu yüzlerini balmumu ile  yaptıkları makyajla düzleştiren zengin kadınlar, gittikleri partilerde sıcağın etkisiyle makyajlarının akmasını önlemek için yelpaze kullanmak moda halini almıştır.
   Günümüzde de binbir çeşit renkte ve desende üretilen  yelpazeler özellikle belli yaş üstü kadınların, yanlarından  ayırmadıkları, serinleme ihtiyaçlarını giderdikleri araçlar olarak kullanılagelmektedir.
   Küçük bir kız çocuğuyken, gittiğimiz günlerde hanımların , çantalarından çıkarıp, kırmızı ojeli zarif elleriyle, serinlemek için salladıkları yelpazeleri beni, düşlerin en güzeline doğru yolculuğa çıkarırdı. Masallardaki baloların birinde kendimi bulur, kabarık elbiseler içinde olduğumu hisseder, kulağımda hoş tınılar eşliğinde dans ettiğimi düşlerdim. O yıllar, öyle herşeyin çok olmadığı, her istenilen şeye hemen ulaşılamadığı, elimizdekinin de kıymetini bildiğimiz zamanlardı. 
   Babam seksenli yıllarda seminer için gittiği İzmir'den dönüşte getirmişti bu pembe yelpazeyi.
Bilmem içinizde tanıyanlar var mıdır, çocukluğumuzun bu tatlı pembe anısını. Üzerinde  İstanbul'dan manzaralar olan yelpazem, küçük çantamdan hiç eksik olmazdı. Hanımların yaptığı gibi arada bir çıkarıp serinler, sonra hemen çantama saklardım. Aklım çıkardı, biri eline  alacak kıracak diye." Süslü kokona" deseler de ben hiç aldırmaz, yelpazenin zarafetinde kaybolurdum.
  Yıllar geçtikçe kağıt, kumaş, tahta, dantel bir sürü ylpazem oldu. Hatta İspanya'ya gittiğimde en güzellerinden aldım. Ama hiçbiri bu pembe yelpazemin yerini tutamadı. Çünkü o hep benimleydi, o en güzel anların simgesiydi, o çocukluğumun mutluluğu demekti.

42 yorum:

  1. Ay ne tatlı bir anı ve fotoğraf bu!:)) Çok şekermişsin yahu. Yeşilçam filmlerinde Ayşecik olurdu böyle küçük hanım gibi:))ona benzettim. Çocukluğun anıları, objeleri milyar verseler yerini tutmaz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayyy çok teşekkür ederim . Yüzüm kızardık ki ;)))
      Kesinlikle o günlere ait herşey bir servet değerindedir ;)) sevgiyle

      Sil
  2. Harikasınız:)
    Eskiden kullanılan nesneler... perdeler, danteller, telefonlar, o kenarları oymalı koltuk takımları.....
    Bunlara bayılırım:)))
    Kaleminize sağlık. ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben deee ;))) sırası geldikçe yazacağım ;)) sevgiyle

      Sil
  3. Ya o küçük kız çocuğu ne tatlı,ne asil öyle.. Hiç değişmeyen yüzler gördüm ama bu kez bambaşka. Yüz hatları, hal, tavır büyümüş de küçülmüş Tigris..
    Yelpazelere de hep imrenmisimdir ama hiç de alıp kullanmadım.. Okul sıralarındayken kağıtları yırtıp yaptıklarımız dışında..:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hehehehe teşekkür ederim ;)) utandırıyorsunuz beni
      Kağıt yelpazelerimizi nasıl da unuttum . Hatırlattığınız ne iyi oldu ;)) sevgiyle

      Sil
  4. Ne güzel bir anı ve siz ne güzel anlatmışsınız :)

    YanıtlaSil
  5. Bayıldım hele ki bu eski fotoğrafla birleşince şahane olmuş ...,
    Benim de en sevdiklerimdendir ... Yaşa bakmaz yazın yanımdan ayırmam ...
    E tabi sizin gibi koleksiyon yapabilsem ne mutlu olurdum ... Nedense aklıma gelmedi ...
    Sevgiyle güzel günlerde kullanın

    YanıtlaSil
  6. Tigris'im çok tatlısın, hele o çocukluk fotoğrafın yok mu bittim...Yelpaze bu kadar güzel anlatılır. Sevgiler canım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım Ece Ablacımmmm ;))
      Çok çok öpüyorummmm

      Sil
  7. Ne güzel, ne nostaljik bir yazi olmus...cok sevdim:)

    YanıtlaSil
  8. Pembe yelpaze şahane:) Doğru anladım, hala duruyor değil mi?
    Ben de kullanmayı alışkanlık haline getirmek istiyorum yaz mevsiminde, hatta İspanya'dan çok beğendim bir tane aldım ama yanımda taşımayı unutuyorum. Bu yaz tekrar denemeliyim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet evet hala duruyor. Üsteki resmi dün çektim ;))

      Sil
  9. Fotoğraftaki sen ne tatlı öyle:) Yelpazeyi anlatmak nerden aklına geldi yahu. Çok iyi olmuş. Benim de vardı ne çok severdim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim ;)))
      Aaa sizinki ne renkti

      Sil
  10. Çocukluğumda bir ara öyle moda olmuştu ki, nikah şekeri olarak yelpaze verilmişti. Yıllarca da durdu evde, kullandık hep. Benim nikahımdan hemen önce de, çok yakın 3-4 arkadaşımla hamama gitmiştik :) Ben de gelen arkadaşlarıma hediyeler verdiğim paketin içine bir tane de yelpaze koymuştum. Hepsinin çok hoşuna gitmişti. Ufak birşey belki ama hatırası kalıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aaa bak bunu bilmiyordum.hiç rastlamamışım nikah şekeri olarak dağıtılmasına :))

      Sil
  11. Zerafet sembolüdür benim için de yelpaze. Köşedeki alttaki küçük kız çok sevimli. Sensin o değil mi?

    YanıtlaSil
  12. Ne kadar güzel yelpazenizle bir fotoğrafınız da var:)))

    YanıtlaSil
  13. Yelpaze bana da hep geçmişi hatırlatır. annem çok severdi, o anda ihtiyacı olanlara vermek üzere de hep çantasında en az iki tane bulundururdu. Ben hiç kullanamadım. Oysa o yılların Adana'sı yazları çok sıcak olurdu. O pembe yelpazenin benzerini de hatırlıyorum. Anı yüklü bu objeler nasıl da unutulmuyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herkesin geçmişinde yelpaze ilgili güzel bir anısı var ;))

      Sil
  14. ah ya neydi o kırmızı ojeli tırnaklar yelpazeler ne severdim ben de. fotoğrafın ve anın harika..

    YanıtlaSil
  15. Benn geçmi kalmışım yaa herkes her şeyi yazmış bana söyleyecek bir şey kalmamış. Tigrisim ne güzel ne kokoş çocukmuşsun sen öyle. Sevgili Bücürük ve Ben doğru söylüyor şöyle küçük bir Ayşecik havası fazlasıyla estiriyormuşsun. Yelpaze hatırlanmazmı hiç, sevilmezmi hiç. Yalnız dikkatimden de kaçmadı değil yani teknoloji Japonlardan gelmiş yine. Pembe yelpaze de nasıl güzel nasıl güzel. Sevgilerimle ♡

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahahahahaha ilahi güldürdün beni ;)))
      Kokoşluk ruhumda var napim ;))
      O japonların yapmayacağı şey yok ;))))
      Çok çok öpüldün sevgiyle ;))

      Sil
  16. çocukluğumuzun anıları ne güzeldi , çocukluğumun elinden tutup bırakmayasım var:(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Artık yaşam öyle hal aldı ki değil çocukluğumuzu , geçen yılı bile arar olduk

      Sil
  17. İmparatorlara koca palmiye yapraklarıyla serinlik veren yelpazeleri sallayan köleler vardır ya filmlerde bir de Fransız asilzadelerin ince işli yelpazeleri... İlk onlar geldi gözümün önüne :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayy evet yazarken ben de aynı şeyi düşündüm ;)))

      Sil
  18. yelpaze serinliği klimada bile yok bence :)

    YanıtlaSil
  19. Hikaye okumayı seven arkadaşları bloğuma beklerim. Süper bir roman sizi bekliyor

    http://agirelestiriler.blogspot.com.tr/?m=1

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizi takipçilerimin arasında da görmek isterdim ;)) sevgiyle

      Sil
  20. nostalji yapılmışş çok şirin çıkmışsın fotoğrafta ,ben severim yelpazeyi eski yıllardan yok ya kırıldı ya br yerler de unutuldu:))
    Şimdi 10 yıllık siyah var bir tane havalar ısındı mı çantam da yerini alır:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederimmmm :))))) ben de çantamdan eksik etmiyorumm

      Sil
  21. Şu son cümleye vuruldum, "o çocukluğumun mutluluğuydu demek ki" aldı beni düşünceler acaba benim çocukluğuma götürecek simgeler neler, nelerdi hatıralarım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim . Bloğuma hoşgeldiniz hoşluklar getirdiniz
      Sizin demutlaka çocukluğunuza dair küçük mutluluk simgeleri vardır yazarsanız sevinirim.

      Sil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris