15 Mayıs 2016 Pazar

GırGır....



"Gırgır giren eve dırdır girmez" . Bir zamanların bu reklam sloganıydı, hey gidi hey.
  Tigris bu da nerden çıktı şimdi dediğinizi duyar gibiyim.
Efendim anlatayım hemen o halde. Gözüme takılan eskiye dair ne varsa tam yazmalık diyorum.
Bugün de evin emektarı gırgırımız bana  öyle mahzun mahzun bakıyordu ki,yüreğim burkuldu. ay kıyamam ben sana." Az mı üstünde taşıdın beni "dedim ve soluğu bilgisayarın başında aldım.
 60 yıllarda İzmir'de üretilmeye başlanan ve "Gırgır" diye patenti alınan  bu mekanik alet zamanla bu tür süpürgelerin adı oluvermiş ve her evin başköşesine kurulmuş. Hatta öyle ki, herşeye dantel örmeye meraklı annelerimiz gırgırın örtüsünü de yapmayı ihmal etmemişler.
  Annelerimizin temizlik yardımcısı gırgır ortaya çıktı mı hemen üstüne binerdik. Tabiki anne terliği  ve en tiz perdeden annenin sesi de arkamızdan bizi kovalardı."kaç kere dedim sana üstüne binme kıracaksınnnnn" Arap sabunu kokulu Bünyan ya da Isparta halılarının üstünde dans eder gibi nazlı nazlı süzülür, ne var ne yok içine toplardı. Bazen de alt kapakları birden açılır ne kadar toz varsa halıya dökülürdü.  Haa bir de sapını mikrofon olarak kullanırdık.. O dönemin en moda şarkılarını söylerdik, bir sanatçı edasıyla.
 Misafirin "Aaa ne temiz eviniz var" sözünden gururlanan evin hanımı "yok canım ortalığı bir gırgırladım o kadar" diyerek çok temiz  titiz olduğunu da içten içe belirtmeden edemezdi. Yani aslında" hergün temizlik yaparım, evi silip süpürürüm, siz gelmeden de gırgırla son bir üstünden geçtim" manasına gelirdi bu sözü.
 Nerde şimdi o  canım el dokuması Isparta halıları, Bünyanlar. Evimize duvardan duvara serilen,naylondan halılar gelince, amerikan bezinden kılıflarda naftalin kokuları içinde kapı arkalarına saklanır oldular.  Çalı süpürgesinden sonra devrim niteliğinde sayılabilecek gırgır  da yerini artık son yıllarda elektrikli süpürgeler ve şarjlı el süpürgelerine  bırakır oldu. Hatta ve hatta üretilmiyormuş artık. Her ne kadar büyük gırgırlar bir bir evlerimizi terk etseler de hala her evin bir el gırgırı vardır. Öğrenci evlerinin de vazgeçilmezleri arasındadır. Rengarenk plastikten envai çeşitte üretilmiş el gırgırları küçük kırıntıları toplamakta oldukça başarılıdır. Şarjlı el süpürgesini açana kadar iki dakikada alıverir, toz kırıntı ne varsa. Hatta evin en küçüğü bu işle görevlidir. " Hadi yavrum şu kırıntıları bir gırgırlayıver de basmayalım, gühatır" denir ve çocuk büyük bir heyecanla gırgırlar her yanı.
  Ama oyuncak gibi oynamalarına asla izin verilmez, hele de evin yaşlı bireyleri tarafından azarı yemeden duramaz. " Hadi kaldır yerine, kıracaksın, tozunu yere dökeceksin" sözleri eşliğinde el gırgırı çıktığı köşesine geri girer. 
  Sahi sizin evin de bir gırgırı ve her fırsatta üstüne binen bir ufaklığı var mıydı?
  
  

58 yorum:

  1. Bizim nedense hiç gırgırımız olmadı, henüz elektrikli süpürgeler de yoktu rahmetli annem çalı süpürgesiyle toz çıkmasın diye su serperek süpürürdü:)))kışın da kar serperdik hatta:))ya da yardımcı kadın gelir balkondan silkerdi. :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Karla temzilenen halılar nasıl da parlardı.

      Sil
  2. Bizim isparta halilarinda az gezmedi, hey gidi hey 😉

    YanıtlaSil
  3. İlk göz ağrımızdı. Sonra onların yerini elektrik süpürgeleri aldı. Ama bir "vefa borcu"(!) olarak yaylada el gırgırını çok sık kullanırım.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tüfek icad oldu mertlik bozuldu. Ama onun pratikliği de hiçbirinde yok. Sevgiyle

      Sil
  4. Bunun kırmızı olanı vardı bizde :) üstüne çıktım mı hatırlamıyorum ama ben de az mikrofon yapmadım: ) ve şimdi de evimde el gırgıri tabii ki.var :)

    YanıtlaSil
  5. Bizim de vardı, rengini unuttum. İçindekiler döküldü mü ne fena sinir olurduk :)

    YanıtlaSil
  6. Gırgır için yapılan bezi yazdığın satırdan sonra geri fotografa döndüm baktım bir umutla. Harbiden anneler ne meraklıydı bır ara herseye o beyaz bezlerden ormeye. Televizyon, gırgır, gaz lambasına, bilgisayara, arabaya vs vs...

    Geçmişi yad ettik sayende Tigris yüreğine sağlık :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eski gırgırımızın örtüsü vardı. Olmaz mı

      Sil
  7. Merhabalar.
    Bu nostaljik paylaşımınız için çok teşekkür ederim. Ben de 1955 doğumluyum ve bu gırgırı çok iyi bilirim. Geçmişte kalan güzelliklere olan özlem duygularımızı yeniden ayağa kaldırdınız.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba ne varsa eskilerde varmış. Herşey bir başka güzelmiş

      Sil
  8. Olmazmıydı :)) bizim de vardı küçükken, sonra ne oldu bilmiyorum :)) yarın anneme bir sorayım bakalım :))

    YanıtlaSil
  9. Babannemlerde her iki çeşidi de mevcuttu, bende oynamayı çok severdim.. Ama toz dökülme olayı tam bir kabustu ki her oyunumun sonu bu şekilde sonuçlanırdı :)

    YanıtlaSil
  10. bizde de kırmızısı olacaktı bunun:))) gerçekten de kolaylıktı şimdi yerini şarjlılar elektrikliler aldı.Minilerden var kullanıyorum piyasa da nasıl süslüleri çıkmış onların da:))
    Sevgiler canım :)

    YanıtlaSil
  11. Güzel günlerdi o günler :)

    YanıtlaSil
  12. küçükken vardı yine almak istiyorum ama fiyatları acaip olmuş :-((

    YanıtlaSil
  13. hay allahım ya :) ben bu gün keyifsizliğimin dibindeyken bu ne keyifli yazı oldu :)
    valla bayılıyorum sana :)))

    sevgiler :)

    YanıtlaSil
  14. Vardı benim o:) Resmi görüne gözlerim ışıldadı.. 'niye attı ki annem?' diye geçiverdi aklımdan. Ne severdim onu, niyeyse sapını gevşetmek gibi bir de merakım vardı. Bazende sapı boyuma uygun olsun diye çıkarır 'yapma kızım kıracaksın' nidaları arasında kaçırıverirdim arka odaya..
    Gırgır kalp ben :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O sapını sökme metakı bende de vardı 😉

      Sil
  15. Bu yazı çocukluğuma götürdü. Bizim gırgır da pembe renkliydi. Nostalji çok iyi geldi :))

    YanıtlaSil
  16. Aynen beni de alip 20-25 sene önceye götürdü bu yazi tesekkür ederim :)

    YanıtlaSil
  17. Bizde her daim gırgır vardı, hatta şu anda da var :) Bu saplı olanından, rahmetli dayımların evinde vardı. Aynen dediğiniz gibi, biz oraya gittiğimizde, şarkıcılık oynardık, araba gibi kullanırdık. Üstüne çıkardık. Hep ben gırgırlamak isterdim, oyun gibi gelirdi. Hey gidi...

    YanıtlaSil
  18. Hiç hatırlamıyorum gırgırımız olmadı herhalde. Çalı süpürgesinden elektrikli süpürgeye terfi etmiş olabilir annem. Minik gırgırlardan vardı, hemen dökülüp saçılanı alırdı annem.

    YanıtlaSil
  19. Renk renk gırgırlar:) Bizimki bejdi sanırım. Ben de sapını mikrofon olarak kullandığım çocukluğumu hatırladım şimdi:)

    YanıtlaSil
  20. Çok güzel anlatmışsınız o günlere,o anlara gidip geldim.Eskilerin yeri bi başka...

    YanıtlaSil
  21. Aaa bizim evimizde de vardı çocukluğumda .Az oyuncak etmişliğim yoktur elimde ;)

    YanıtlaSil
  22. Bizim de vardı gırgırımız.. Tabi evin pek kıymetlisiydi..:) İsmine nasıl karar vermişler acaba..:) Gırgır... Komedi dergisi gibi..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanırım ileri geri hareketi sırasındaki sesinden dolayı gır gır demişler 😉

      Sil
  23. bizde bu tip gırgırdan olmadı ama babaannemin evinde vardı, hala duruyor mudur bilmem :) aynen, sapını hep mikrofon yapardık. :) kardeşim araba gibi üstüne biner ve sürerdi. hey gidi günler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O zaman hemen babaannenin evine bakmak gerek ve o eski günlere kısa bir yolculuk için iyi bir fırsat yaratmak demek 😉

      Sil
  24. Ay bu gırgır hatırladım. Biz çocukken oyun oynardık bununla. Beyazdı bizimkisi

    YanıtlaSil
  25. Tigrisçim girgirsiz olur mu. Ben normal bulamadim akülü aldim çok memnunum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle canım 😉❤️❤️ Akülü bizde de vardı ama bozuldu. Annem yine eski gırgırına döndü

      Sil
  26. Ayyyy geç de olsa ben de geldim ve gördüm...
    Bilirim bunu.
    ben kucukken cok sık gittigimiz ve sevdiğimiz bir akrabamızda vardı bundan çocukluk iste hep oynamak isterdik onunla çok çekici gelirdi o zaman:)))))
    El girgirlari bana sempatik gelir hala
    Teşekürler yazın için Tigris ellerinize sağlık:)))
    Sevgiler. ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim canım. Uzun zamandır yoksun özlettin 😉❤️

      Sil
  27. Merhaba, ben sapını mikrofon olarak kullanır şarkı söylerdim bazen araba olurdu oyunlarda. Bir iş yapmanın en keyifli haliydi o yıllarda oyun gibi, kolay. Konforun az olduğu zamanların kıymetlisi. En son açık maviydi bizim evdeki, onun üzerine bile işi bitince güzel bir örtü koyan anneler vardı. Çok yıllar sonra bugünün son model elektrikli süpürgeleri ile ilgili bir yazı da böyle duygulandıracak mı bizi ya da çocuklarımızı? Elinize sağlık, selamlar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba hoşgeldiniz ,
      Yıllar sonra bakalım nelere özlem duyacağız

      Sil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris