15 Nisan 2016 Cuma

Yoğurdum Var


Yoğurdum var yeşil meşil çanakta
Benleri var ak gerdanda yanakta
Benim yarim şu karşıki konakta

Beri gel a yarim gel beri ben adam yemem
Ellerin yarine ben yarim demem

Yoğurdun üstünde bal eylenir mi
Çirkinin yanında can eylenir mi
Güzeli görünce sabr'eylenir mi

Beri gel a yarim gel beri ben adam yemem
Ellerin yarine ben yarim demem

Bu güzel Eskişehir türküsünü ne zaman duysam, yoğurt yemek isterim. Bugün radyoda tesadüfen dinleyince , yoğurtla olan dostluğumuzu kaleme almak istedim 
Oldum olası bayılırım, Türkler'in bulduğuna inanılan kadim yiyeceğimiz yoğurda. Sahi ilk maya nasıl bulundu, kimin aklıma geldi?
İçinde binbir şifa saklı yoğurt,hele de ev yoğurduysa , vazgeçilmezimdir.
Sütle ne kadar yollarımız kesişmiyorsa, bir o kadar yoğurdu evden eksik etmem. Eskiden her mahallenin sütçüsü vardı, haftada bir, iki kere koca koca tencerelerde yoğurt mayalanırdı.Süt önce dibi suyla çalkalanmış yayvan tencereye dökülür, kevgirle savura savura pişirilir. Böylece sütün üstünün iki parmak kaymak bağlaması sağlanır. Evin yetişkin kızı ya da oğlu "süt taşmasın bakıver" diye de tembihlenir. Ne hikmetse her seferinde  göz önünde o süt taşmadan edemez.Fokur fokur kaynadıktan sonra bir gün soğutulur  ve kaymak bağlaması sağlanır. Ertesi gün yoğurt mayalamak için sütün üstündeki kaymak dikkatlice kevgirle bir tabağa alınır ve kahvaltıda bal ya da reçele arkadaşlık eder.  Daha sonra süt emaye tencereye boşaltılır,ki en iyi yoğurt emaye tencerede olur. Tencere ocakta kısık ateşe konulup süt ılıtılır. Sütün ılındığını anlamanın en güzel yolu ,serçe parmağı termometre olarak kullanmaktır. Serçe parmak süte batırılır , eğer sıcaklığa dayanabiliyorsa sütün mayalanma ısısı tamamdır. Tencere ocaktan alınıp örtülerin üzerine konur. Sonra  bir kaşık tatlı yoğurttan ayrılmış mayanın içine ılıtılmış sütten katılarak maya seyreltilir ve süte boşaltılarak tahta kaşıkla karıştırılır. Kapağı kapatılıp, bir güzel örtülere, gelin bogçadı gibi,itinayla sarılıp sarmalanır. Havanın sıcaklığına göre en az 5-7 arasında süt yoğurda dönüşür. Mayalanmış yoğurdun kapağı açılarak soğuması sağlanır ve daha sonra buzdolabımda bir gece dinlendirilir.
Mahalle sütçümüz olmadığı için güvendiğim markaların günlük sütleriyle yapıyorum yoğurdu. Ev yoğurdunun tadı başka oluyor ve içime sinerek yiyorum.
Bazen de soğuk sütü cam kaba boşaltıp mayasını içine kattıktan sonra geniş bir tencereye yerleştiriyorum ve kabın seviyesine kadar tencereye su doldurup ocağa koyuyorum. Su kaynamaya yakınken ocağı kapatıp, tencerenin kapağını kapatıp beklemeye bırakıyorum. Yine aynı şekilde nefis yoğurt oluyor.
 Peki sizler yoğurdu nasıl yapıyorsunuz?
Yoğurt mayalamak için nasıl kap kullanıyorsunuz?
Not: Böyle sağlıklı yiyeceği canınızın çekmesi için özellikle paylaşıyorum. Yazının sonuna geldiğinize göre bir kase yoğurdu hak ettiniz demektir. Sevgiyle

36 yorum:

  1. Hiç yapmadım ama geçenlerde anneme cam tencere bakalım mııı ilerde yoğurt mayalarım dedim :))) o da mayalayacaksan tencere çok cama ne gerek dedi ahhahaha :)))

    YanıtlaSil
  2. ben bayılırım. hatta ev arkadaşımla yoğurt için kavga etmişliğimiz var. ''sen yoğurdu burda değil babanın evinde ye'' derdi :D bende güzel mayalarım. günlük sütle hiç denemedim..
    nefis görünüyor. afiyet olsun

    YanıtlaSil
  3. 4 senedir kendi yoğurdumu kendim yaparım. Hazır yoğurtlar bana yavan geliyor. Bak şimdi canım çekti. Dün mayaladığım yoğurttan bir kase alıp, yiyeyim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hazır yoğurtlara güvenmiyorum . Tüketmekten korkar oldum

      Sil
  4. Ben de yoğurdu hep kendim yaparım.kaymağını da kahvaltı için ayırırım. Üstelik kapıma kadar gelen güzel köy sütüm de var çok şükür. Eski usül mayalarım üstünü kapatıp ama bir dahaki sefere fırında denemeye kararlıyım. Kayınvalidem öyle yapıyormuş. yoğurdu mayalanacak hale getirdikten sonra kapağını kapatıp fırına koymak... oluyormuş pek güzel o şekilde de:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siz şanslısınız . Fırında yapıldığını da dıydum ama hiç denemedim

      Sil
  5. Aslında orjinali kefir imiş. Yani yoğurttan daha faydalı olan şu keskin içecek. Demek göç zamanı gelene kadar yoğurt olmuş (Bu benim antibilimsel yorumum, fazla dikkate almayınız) Şimdiye dek bir kez yoğurt mayaladım, daha doğrusu bir kez sütçüden süt aldım. O heyecanla 5 kilo almışım. Kaynatırken, içerken, tencere başında bir sürü selfie yolladım anneme. (Bu nasıl bir eziklik arkadaş) Süt kokusu şölene dönüştü evde. Bu arada 5 kilo sütün birazı yoğurt oldu. Kalanı ise konserve usulü sıcak sıcak şişelere koyup ters çevirdim, bir hafta boyunca taze süt içtik, hiç bozulmadı. (Şehir kızıyız emme sütü mundar etmedik çok şükür) Daha da nasip olmadı almak. Pek uzun oldu yorum, yazasım gelmiş benim herhal. Hadi sevgilee ♥

    YanıtlaSil
  6. Son mayalama yöntemini ilk kez duydum denemek lazım. Keçi sütü mayalamışlığım var yoğurdu enfes oluyor. Sizinki de iştah açıcı duruyor canım çekti.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne duruyorsunuz hemen bir kase yoğurt yemeye 😉

      Sil
  7. Ben de kendim mayalarım yoğurdu, köyden taze süt bulma imkanım var. Altta su kaynatarak mayalamayı hiç duymamıştım.
    Afiyet olsun yoğurdunuz nefis görünüyor..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim denemenizi tavsiye ederim

      Sil
  8. bir ara bende ev yoğurdu yapıyordum, dediğin gibi süt bulması sıkıntı, markaların günlük sütü ile denemedim, bir deneyeyim Tigris!cim türkü güzelmiş... Kanlıcanın yoğurdu da güzeldir hee :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dene şekercim dene😉Kanlıcada yemek nasip olmadı

      Sil
  9. Ben de yıllardır kendim mayalarım nihayet bu yıl mayamı da kendim yaptım (http://orgucantam.blogspot.com/2015/11/nohuttan-evde-yogurt-mayasi.html)
    nohutu öğrenince bakınırken o kadar çok şeyden mayalandığını gördüm ki. TV de dinlemiştim Erkan Şamcı beyden ilk maya toprakmış çok şaşırmıştım :))karadeniz de bir yaşlı çift de bahçelerinde ki sebzelerin üzerlerine düşen sabah çiğlerini damla damla toplayıp onunla mayalıyormuş.ısırgandan çam kozalağından kim bilir daha nelerden.
    Ben cam kavanozlara mayalıyorum hem dolapda yer tutmuyor hem de bittikçe diğerine geçmesi daha rahat oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaa süpermiş ben dedeneyeceğim bu mayayı.
      Hıdırellezde çiğdem mayalarlar sütü bunu duymuştum

      Sil
  10. O süt taşmazsa olmaz..:)
    Zaman zaman hazır yoğurt alsam da evde yaptığımda cam kavanozları kullanıyordum mayalamak için.. En iyi yoğurdun emayede olduğunu bilmiyordum. Bu da yeni bir bilgi oldu benim için..
    Sevgiler..:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hehehe 😉 Emayede deneyin farkı görün sevgiyle ❤️❤️

      Sil
  11. Çocuklar küçükken yapardim artik ugrasmiyorum.

    YanıtlaSil
  12. Biz çelik tencere ve borcamlardan kullanıyoruz. Bizde yoğurt mayalama eşimin işidir. Çok sever. Bir tören gibi pek özenli yapar. Benim tez canlılığım onda olmadığından gayet de güzel olur yoğurdu...

    YanıtlaSil
  13. Bazen annem mayalardı böyle.. Sarıp sarmalardı falan :D Çocuklukta her şey daha güzeldi sanırım :))

    YanıtlaSil
  14. Çelik tencereyi suyla çalkalıyorum. Sütçüden aldığım Sütü süzüyorum. Ocakta kaynamaya bırakıyorum. Kaynayınca savura savura 5 dk kaynatıp ılımaya bırakıyorum. Hafif sıcak gibi oluyor. Mayalık yoğurdu sütle açıp içine döküp karıştırıyorum.Sofra bezi ile sarıp 3-4 saat bekletiyorum.Sevgilerimle....

    YanıtlaSil
  15. Eskiden hep celik tencereye mayalardim ama uzun zamandir hep Tupperware'in büyük, kapakli kaselerine mayaliyorum. Esim her gün isten gelince bir büyük kase yogurt yer, o yüzden hic ev yapimi yogurt eksik olmaz bizde de:)

    Benim bir yogurt derecem var, sütü tam kaynatmadan, 95 derece olunca ocaktan cekerim, 42-43 derecede mayalarim, harika olur herseferinde. Yoksa siz hala barnaanizi mi kullaniyonuz sekerim?:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizinki pek bi sosyetik yoğurtmuş canım 😝😝

      Sil
  16. Türküyü paylaşman ne iyi olmuş sahiden, çok güzel tutmuş ama ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
  17. Gerçekten ne önemli bir konuya dikkat çektiniz böyle. Günümüzde herkes hazır yoğurtları kullanıyor ve yoğurt yediğini sanıyor ama bunların hepsi zehir aslında. İçinde türlü türlü maddeler var. Ve dikkat ederseniz o hazır yoğurtlar hiç bozulmaz buzdolabında 1 hafta dursa aynı özelliğini korur. Oysa ki gerçek yoğurt ekşir. Özelliği budur. Buradan anlaşılabilir yani ne kadar katkı maddesi içerdikleri. Ben de yoğurdu kendim mayalarım. Mayalarken cam kap kullanırım. Herkesin özellikle çocuğu olanların evde yoğurt yapmasını tavsiye ederim. Hiç de zor ve yapılamayacak bir iş değil. Teşekkürler bu güzel paylaşımınız için.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim.
      Yapımı kolay bir yiyecek. Neden herkes evde yapmaz ki.
      Hatta öyle şeyler duyuyorum ki ağzım açık kalıyor. Benim çocuk ev yoğurdu yemez hazır yoğurt yer diyen annelere ne diyeceğimi bilemiyorum. Alıştırsaydın yerdi.

      Sil
  18. Ben şu yoğurt mayalama işini bir türlü beceremiyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Askında zor bir şey değil ısısını tam ayarladımız mı tam kıvamında oluyır. İnternette değişik yoğurt mayalama fikirleri var mutlaka biri size kolay gelir

      Sil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris