21 Şubat 2019 Perşembe

ABUM ABUM Turkulerin Hikayesi

Merhaba Cafeciler.
Bugün kahvemizin yanına güze bir türkü eşlik ediyor. belki ilk defa duyduyğunuz belki de aa ben biliyordum dediğiniz.
Öz kültürümüzün önemli parçaları olan türkülerin hepsinde bir hikaye bir dram bir acı ya da sevinç görüyoruz.
Ben de televizyonda tesadüf dinlediğim bu türkünün yöresine bakayım diyearaştırmaya koyulmuştum ki acıklı bir hikayesi olduğunu öğrendim.
Sizlerle paylaşmak istedim.


Abum Abum

Yöresi:Tokat Reşadiye
Kaynak :Çakır Usta ( Kamil kaya )
Derleyen : Ali Kaya

Zamanında Tokat'ın Niksar ilçesinin bir köyünün ilkokuluna  genç yakışıklı bir öğretmen atanmış. Köyün güzel kızlarından birisi öğretmeni görünce vurulmuş. Öğretmenlik o devirlerde büyükbir saygınlık gerektiren meslek. Gel zaman git zaman öğretmen de bu kıza karşı hislerini gizleyememiş. Birbirine açılmış iki aşık. gel zaman git zaman öğretmenin tayini Niksar merkeze çıkmış.
kız üzüntüsünden annesine (Abu'suna) açmış konuyu. Annesi de " O koskoca bir öğretmen, onunla evlenmek sana düşmez sen onun dengi değilsin." demiş.
Öğretmen gitmiş ama gidiş o gidiş, ne o köyü ne de o kızı hatırlamış. ne bir haber ne bir mektup.
Bu sırada kızı bir çobana vermişler.
gelzaman git zaman bu kızın  sevdasının ağıtı dilde dolaşan türkü olup kına gecelerinde gelin kızlara söylenir olmuş.

Sevdiğime varamadım
İpek (naylon) çorap giyemedim
Muradıma eremedim

Abum abum kız abum

Sebebim sensin abum
Muradın olsun abum

Beni çoban ettiniz

On binimi yediniz
Günahıma girdiniz

Abum abum kız abum

Sebebim sensin abum
Muradın olsun abum

Şu Niksar'a varsalar

Sevdiğimi bulsalar
Şu halimi sorsalar

Abum abum kız abum

Sebebim sensin abum
Muradın olsun abum







40 yorum:

  1. Ne kadar da hazin bir öyküsü varmış bu türkünün. Daha önce duymamıştım. Orijinal formu daha az kıvrak olabilir diye düşündüm ben. Teşekkür ederiz bu güzel paylaşım için Tigris'ciğim. Türkü dostlarına selam olsun :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Orijinali kesinlikle bir ağıtttır.
      ben teşekkür ederim

      Sil
    2. Benzer bir durum da "Hey Onbeşli" türküsü için geçerli. Bir ağıt, bir acı türküsüyken, maalesef çoğu defa anlamından uzak oyun havası şeklinde çalınıp söyleniyor, oynanıyor.

      Sil
    3. Evet benim de aklıma geldi aynısı.

      Sil
  2. ne güzel türküymüş gerçekten de :)

    YanıtlaSil
  3. Memleketimin türküsü. Severek de dinlerim. Çok mutlu oldum..

    YanıtlaSil
  4. Yöresel çok güzel türkülerimiz var. Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet öz kültürümüz bunları da bilmek gerek

      Sil
  5. Çocukluğumdan beri sevdiğim bir türküdür.Hikayesini bilmiyordum,meğer bir ağıtmış :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet şekerim . Sevdiğine varamayan kızın ağıdı

      Sil
  6. Sözleri güzelmiş hemen not aldım

    YanıtlaSil
  7. Abum abum çok dokunaklı, üzüldüm kızcağıza.

    YanıtlaSil
  8. Anadolu türkülerinin her birinin bir hikayesi var. Bazıları hüzünlü hikayeler, bazıları insanı gülümseten hikayeler. Bunlar hakkında birçok tez çalışmaları bile yapılıyor. Teşekkürler bu hikayeyi aktardığınız için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet her türkünün aslında bir hikayesi var. çoğu bilinmiyor. Bildiklerimi duyduklarımı fırsat buldukça aktarıyorum
      sevgiyle

      Sil
  9. Merhaba canım, türkü tanıdık çıktı ama hikayesini bilmiyordum. Böyle şıkır şıkır bir müziğe sahip olunca insan acıklı bir hikaye konduramıyor türküye.
    "Hey onbeşli onbeşli Tokat yolları taşlı " türküsü de böyle canlı ama konusu da bir o kadar acıklıdır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba hoşgeldiniz Zülal Hanımcım.
      Aynen öyle Hey onbeşli gibi sözleri hikayesi acıklı ama ritmi hızlı bir türkü

      Sil
  10. memleketim çok yakındır niksara bir 50-60 km.niksar çok güzeldir,türküleride.bu türküyüde bilir ve severim.ama memleketten değil bizim sınıf etkinliğimizden.her yıl 5.sınıflara bu ödevi veriyorum.türkü deyince ığğğ diyorlar:) çünkü dinlemiyorlar.dinleyenlerinde türkü dediği angara havaları(düğünlerde çalanlarından) seçtikleri türkülerin hikayelerini araştırıp sınıfta okuyorlar .ardından hikayeyi resimliyorlar.sonra çok seviyorlar.her bir ezginin ardında ki drama üzülüyorlar ve en güzeli o ön yargı gidiyor.türkü kokan memleketin çocuklarının türküleri bilmesi dinlemesi ve gelecek kuşaklarada aktarması lazım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne güzel demek meslektaşız. Ben de benimkilere sürekli radyodan türkü ve sanat mziği dinletiyorum. Artık öyle aşınalarki bu beni çok sevindiriyor

      Sil
  11. Abu kelimesini ilk kez duydum. Hikaye bilindik hikaye...Sevenler kavuşamıyor ya, aşk o zaman aşk...Kavuşsalardı şimdi kimsenin bu hikayeden haberi olmazdı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hikaye bilindik de kimse kavuşamadım diye ağıt yakmıyor ki

      Sil
  12. bayılıyorum türkülere.

    YanıtlaSil
  13. Ben hic duymamistim bunu neler de biliyorsun 😃

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hehehe Tigris bu ne zaman ne yapacağı belli olmaz

      Sil
  14. Yaaa kıyamam ben ona." Abum gözün kör olsun"
    ne hikayeler vardır böyle.
    "Arda Boyları" da benim içimi çok acıtan türkülerdendir.

    YanıtlaSil
  15. bir ara türkülerin hikayelerini çeken bir kanal vardı o aklıma geldi evet herşeyde bir parça yaşanmışlıklar teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet evet hatırladım.
      Tamamiyle gerçektir türküler

      Sil
  16. Türküler hep yaşanmış şeyleri anlattığı için hiç ölmeyecekler.

    YanıtlaSil
  17. Yanıtlar
    1. Hikaye acıklı ama bize böyle güzel bir türkü kalmış

      Sil
  18. Bak bunu bilmiyordum. Bu türkünün hikayesini öğrendiğim iyi oldu. Acıklı da bir öyküsü var. Aslında her türkünün hikayesi var. Bunu bir seri olarak devam ettirebilirsiniz öğretmenim, tabi zamanınız elverirse :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanat müxiği ile ilgili olduğum için zaman zaman şarkıların hikayelerine yer veriyorum . Türkülerden de seçme yaparım neden olmasın ?

      Sil
  19. Merhabalar.
    Her türkünün bir hikayesi vardır derler. Demek ki arada sırada radyodan kulağımıza çalınan bu ezginin de bir hikayesi varmış. Gerçekten türkünün ezgisi ve sözleri de çok güzel olmakla birlikte hikayesi de çok hüzünlü ve acıklıymış.

    Bu güzel türküyü ve hikayesini paylaşıp, bizleri bu konuda haberdar ettiğiniz için, emeğinize ve yüreğinize sağlık ve mutluluklar dilerim.
    Selam ve dualarımla birlikte en Güzel'e emanet olun efendim, saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz recep bey . her türkü ayrı bir hikaye barındırıyor. Bazıları da bu türkü gibi hüzün içeriyor.
      Ben teşekkür ederim selamlarımla

      Sil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris