12 Ağustos 2016 Cuma

Kına Yakmaya Geldik

Kınalar yakalım elimize

Yüksek yüksek tepelere ev kurmasınlar
Kınayı getir annee parmağın batır anneeeeeee
Çakmak çakmaya geldik kınay yakmaya geldikkkk

Liste böyle uzar gider. Günlerdir bir düğün kıyamet. Mahalle düğünleri eş dost akraba düğünleri. Düğünlerin olmazsa olmazı kına törenleri.
Anadolu'nun binlerce yıllık geleneklerinden biri olan düğün törenleri pazartesi günü başlayıp pazar gününe kadar bir hafta boyunca sürermiş. Her günün ayrı bir anlamı ve ritüeli bölgelere göre değişiklik gösterse de birbirine yakın gelenekleri kapsar. 
Pazartesi günü erkek evine gelinin çeyizinin götürülmesiyle başlayan düğün, salı günü gelin hamamı ile devam eder, çarşamba gecesi ise kız evinde kadınlar arasında düzenlenen kına gecesi ile sürdürülürdü.
Kına gecelerinde gelin, genç kızlar ve yengeler Bindallı denilen atlas ya da kadife kumaş üzerine altın ya da gümüş sırma işli kıyafetler giyerler, gelinin yüzü mutlaka  pullu al bir örtüyle örtülürdü.
Mumlarla süslü  gümüş kına tepsisiyle erkek evinden gelen genç kızlar ve yengeler ellerinde mumlarla gelinin etrafını sararak, bir yandan acıklı maniler ve türkülerle gelini ağlatırlar bir yandan da başından ayrılık geçmemiş bir kadın tafarından kınası yakılırdı. 
Kına töreninden sonra eve toplanan kadınların söylediği türküler manilerle eğlence geç saatlere kadar devam eder giderdi.
Çeşitli  kuruyemişler , çörekler , tatlılar  yenilerek gelinin kınası kutlanırdı.
Erkekler de kendi aralarında bu geceyi kutlarlardı.
Günümüzde bir hafta sürecek düğün yapmaya insanların ne maddi imkanları ne yaşam şartları izin vermediği için yine de kına geceleri bir düğünün olmazsa olmazları arasında yerini korumaktadır.
Şimdilerde evlerin dışında sokaklarda veya düğün solanlarında kadınlı erkekli bir düğünden farksız olarak düzenlenen kına geceleri ya da gençlerin kendi aralarında düzenledikleri ve adına bekarlığa veda gecesi eğlenceleri, eğlenceden öteye geçip tam bir kapitalist sistemin çarkında yolunu kaybetmiştir.
Gelinin kına gecesinde değiştirdiği en az üç kıyafet ve yakınlarının da aynı şekilde sadece bir gece için alınan abiye kıyafetler, gelen davetliler için hazırlanmış, hediyeler, mumlar, şallar, pullu mendiller,keselerde çerezler,değişik renk ve şekillerde paketlenmiş kınalar, tefler, ziller, kırmızı duvaklı taçlar,benim de dünkü kına gecesinde bileğime bağlanan kurdeleler... Daha neler nelerrr. Artık öyle bir yarış haline gelmiş ki kim kına gecesinde ne yaptıysa ben daha iyisini daha fazlasını yapayım, aman moda olandan eksik kalmayayım. 
Açıkcası bütün bunlar elektronik cihazlarda çalınan hiçbir sanat değeri olmayan bangır bangır çalınan müzikler, güzel bir geleneğin gösteriş haline getirilmesi ve her düğünde olduğu gibi memnuniyetsiz insan yüzlerini görmek beni fazlasıyla yoruyor.
Bilmem bu konuda siz ne düşünüyorsunuz?
Çocukluğumda köyde bir kına gecesine gitmiştik, onu gördükten sonra şimdikiler bana kına gecesi gibi gelmiyor.
Kız evinde toplanan, bu yörenin özel kıyafeti olan sırma işlemeli kırmızı kadife şalvar ve sarka dedikleri üstten oluşan kıyafetleri giymiş, genç kızlar ve yengeler, ellerinde toprak çömleğe  gerilmiş deriden dümbelekleriyle maniler ve yöresel türküler eşliğinde gecenin çok geç saatlerine kadar eğlenmişler, erkek evinden gelen yengeler de gelinin kınasını yakmışlar, getirdikleri çerez ve baklavaları hep birlikte yemişlerdi. Kadınların kendi aralarında ve ellerindeki imkanları ile yaptıkları maddi kaygı taşımayan  bu eğlence gibi eğlence yıllar geçse de hafızamdaki yerini koruyacaktır.


37 yorum:

  1. bende soz nisan dugun kısımlarini sevmeyen en cok kinayi seven kisi olarak geleneklere biraz yakin bir kina yapmistim :)) benimde cok hoslanmadigim bu bekarliga veda tarzi ergen dogum gunu stilindeki kutlamalar.. cok geleneksel biri olmasamda cok seviyorum bu kina gunlerini :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kına gecesini ben de çok seviyorum ama özü bozulmadan olursa.
      Deliye hergün bayram misali herkes kafasına göre bir kutlama yapıyor abartı abartı böööğğğkkkk

      Sil
  2. Abartilardan , cafcaftan sıkıldım bende artık. Doğal ve içten olanı her zaman tercih ederim .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gün gelecek biz de özümüze dönmeyi başarabilecek miyiz ?

      Sil
  3. Ah Tigris'im.Geleneklerine bağlı kızım.Bunların yavaş yavaş değişik normlara sokulması zaten değerine halel getirir.Gösterişten, abartıdan uzak, fakat içten yapılan, evlenmeden önce gerçekleştirilen bu adetimizde, kızlarımızın hislenip gözyaşı döktükleri kına geceleri nerdeee?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım Ece ablammmm ah hiç sormayın bütün değerlerimizin içi boşaltılıyor. Üzülüyorum üzülüyorum.

      Sil
  4. Kuzuuu benim de var o işlemeli kına kıyafetinden bana yetişmemişti ama Hatice annem (kayınvalidem)sonradan yaptırdı oğullarına kullanırsın diye ve her iki kızım da Gelin kızlarım)giydiler çok güzeldir.
    Ben bir kez İnönü de bir kına gecesine giymiştim ve klasik bir kınaydı artık her şey elektronik:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahh ne şanslısınız. Durumu iyi olan aileler genellikle kadife alırlarmış eskiden .
      Benim de bir kaç kınada giymişliğim var emanet de olsa severek giymiştim.

      Sil
  5. Çok severim kına gecelerini. Bir onlar kaldı gelenek olarak. Kaybolmalarını hiç istemem.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaybolmasın tabiki de ama özü de bozulmasın

      Sil
  6. Evde komşularımla bir kına gecesi yapmıştım. Ne kıyafet aldığımı hatırlıyorum ne ıvır zıvır. Kına almıştık bir tek :)Zaten ben düğün de yapmadıydım. Nişan da :D Nişan niye yapılır onu hiç anlamıyorum. İstediler sözlendik, sonra da evlendik. O nişan ne oluyor ki o kısma kafam basmıyor benim :D

    Kız tarafı erkek tarafı farklu yerlerde olunca birinde kına gecesi birinde düğün yapılması mantıklı geliyor ama üstüste iki gece aynı yerde düğün ve düğün gibi kına yorgunluk ve gereksizlik dışında bir şey değil bence.

    Al o parayı git gez, yeni yerler, ortamlar gör, kitap al,konsere git der benim kafam.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok doğru söylüyorsunuz. Gereksiz zaman ve para kaybından başka bir şey değil.

      Sil
  7. Geleneksel kına töreni evlilik rituelinin en güzel yanı bence.Ama şimdilerde köy düğünlerinde bile adetlerden uzaklaşıl8yor. Ne güzel bir konu seçilmiş.
    Sevgiyle...

    YanıtlaSil
  8. Ayyy kına var dediler geldik :D Kadınlara gökyüzünde düğün var deseler merdiven kurarlar demişler :D Bazen çok fıkır fıkır oluyorum bayılıyorum böyle şeylere

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldin şekercim severiz biz kınaları 😉❤️

      Sil
  9. Çocukluğumda köylerde yapılan düğünlere katılmıştım.Hem kınalar hem de düğünler daha samimi ve coşkuluydu.Tabi eskiden alım gücü ve malzeme çeşitliliği daha azdı.Sanırım bunun da etkisi var. Bir de "hayatta bir kere olan şey" düsturu var ki sormayın. Buna göre öyle günlerde çılgınca israf ve gösteriş yapma hakkımız var. Eee, ne de olsa hayatta bir kere olan şey :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahhh sormayın o bir kere oluyor durumunu . O kadar abartı o kadar özentinin arkasından bir duyuyoruz ki şiddetli geçimsizlik ve boşanma

      Sil
  10. Ne güzelmiş değil mi ?
    Ritüel olarak yapılan bir çok güzel geleneklerimizden biri...

    Ancak artık herşeyi abarttığımız gibi,bunu da abartıyoruz,yazık tüketim dünyası,insanların tüm zaaflarını kullanıyor.
    Ve insanlar özellikle de kadınlar maalesef buna alet oluyor.
    Ellerine sağlık değerli bir yazı olmuş.

    YanıtlaSil
  11. Gelenektir yapılmalı diye değil de, geleneklerimizi sevdiklerimizle ve mutlu olacağımız biçimde yaşasak keşke.Yoksa çok zorlama oluyor.Onca boşa masraf ve telaştan öteye geçemiyor.
    Ellerine sağlık Sevgili Tigris ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle, dostlar alış verişte görsün olmamalı

      Sil
  12. kına geceleri candır ama dediğiniz gibi eski kına geceleri kalmadı. canlandırmak gerek. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında bir ünlü geleneğe uygun kına gecesi yapsın herkes aynısını yapmazsa be olayım .

      Sil
  13. Öyle diyersen,diyersen de insanı kandırısen bacım.
    O burmalar,kordonlar neyın nesi,bizi zencin sanırsen.
    Anamm yoğ yoğ sen kına,yağarken avucunda açmaz,beşibiryerde istersen senden korgulur...ne me lazım... en eyisi hercez dengidengine..biz gidağ başka kapıya...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahahahahahaha İlahi 🙈🙈
      Yok yok mutluluktan gayrisini istemem ben 😉

      Sil
  14. Ne güzeldir kına törenleri.. Evliliğe giden yolda en samimi, en doğal, en eğlenceli tören de budur bence.. Tadını kaçırmadan, yöresel ayarında kalsa bari...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim gördklerimde tad tız kalmamıştı umarım geleneksel değerlerimizi yitirmeyiz

      Sil
  15. Ben o tür ritüelleri sevmeyenlerdenim. Kına gecem oldu ama daha çok babam kapı önü düğünlerini çok sevdiği için (evlendiğimde babam ölmüştü malesef) evin önünde öyle birşeyler talep etmiştim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herşey usulünce yapılırsa keyifli oluyor ama amacından saparsa tam bir felaket

      Sil
  16. Ne ağlamıştım kına gecemde 😄 zırıl zırıl o derece yani 😢😄. Ne güzel anlatıyorsun sen Tigrisimm. Sen anlat hep, ben dinleyeyim 💖. Gelenekler senin dilinde, senin kaleminde başka güzel oluyor 🤗. Hadi Eskişehir'e kına yakmaya geliyoruz. Kınayı getirrr aneyy 🎶🎶🎵🎶

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canımmmm gelmiş hoşgelmişşşşşş .
      Allah büyük o da olacak inşallahhh 😉❤️❤️

      Sil
  17. Basligi görünce senin kinan sandim:) gösterise kaçan ve özgünlügünü yitiren kutlamalari ben de sevmiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahhahhaaa Deryacım o da olacak İnşallaah 🙈🙈

      Sil
  18. Sevgili tigris. Bizim orda kına üç gün oluyor. Bi küçük kına yapılıyor. Buna yakın akrabalar çağırılıp evin kapısının önünde yerel kadın çalgıcıların def ve darbuka eşliğinde söyledikleri türküler eşliğinde oynanıyor ağlanıyor. Ertesi gün mevlit oluyor.gelin hatim duası deniyor. Antika eski gelinlik giyilip fes ve antika sırma işlerle baş örtülüyor. Gelinin duası yapılıyor. Üçüncü Gün büyük kına yapılıyor. Bu da düğün gibi salonda en az iki kıyafet değiştirilip gerçekleştiriliyor. Eğer küçük kına yapılmadıysa. Bu büyük kınadan sonra eve geçilip en yakın akrabalarla evde kına yakılıyor. Damada gelin taşıtılıyor. Kınalı elleri ayakları yıkatılıyor. Kız evinde şenlik çok hüzün ve dedikodu bol oluyor kısaca.allah sana da nasip etsin. Gösterişten ziyade özenci gerçekleştirmeli diyorum. Ve yazını bazı yönleriyle eleştirdiğimi ve bazı yönleriyle haklı bulduğumu ifade etmek istiyorum. Sevgler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin yöreyi çok merak ettim . Dediğim gibi çok güzel bir geleneği gösteriş haline getirmeleri beni üzüyor.

      Sil
  19. İzmirliyim ben. Yerlisiyiz. Bilmiyorum başka yerde yapılıyor mu ama

    YanıtlaSil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris