6 Ağustos 2016 Cumartesi

Eğreti Gelin(ler)

Selam dostlar bugün bir kitap, bir film ve bir müzikle geldim.
Ellerim kollarım dolu dolu anlayacağınız.
Hepsi birbirleri ile bağlantılı olduğu için birini diğerinden ayıramazdım ki a dostlar.
Evettttt kitapla başlayalım.
Eğreti Gelinler

 Kitabın Adı:  Eğreti Gelinler
 Yazarı       :  Şükran Kozalı
 Yayınevi    :  Bilgi Yayınevi
Denizli doğumlu Yazar Şükran Kozalı'nın Göller Şehri ( Denizli)'nden başka bir yerde yaşanmamış " Eğreti Gelin" geleneğini konu aldığı kitabı.
Zengin ailelerin  ergenlik çağına gelmiş oğullarını evliliğe hazırlamak adına, evlerinde belli bir süre misafir ettikleri, artık bu işte tecrübe sahibi olmuş, Ladik,Kostak Emine , Yörük Güzeli Gülnaz ve nicelerinin dört duvarlar arasındaki geçici sefalarının dramı olarak karşımıza çıkıyor.
"Konuşma Sevgilisi" tanımından yola çıkarak günümüz ve geçmişten bölümlerle , bir bohça ile her an kapı dışarı edilebilen " Eğreti Gelinliğin"; yasaklar, aşk ve toplumun acımasız kuralları yumağı içinde gerçek yaşanmışlıkların su yüzüne çıkartıldığı kitap.
Kitaptan yola çıkılarak 1930'lu yılların eğreti gelini beyaz perdenin de konusu olmuştur.
Eğreti Gelin


Filmin Adı : Eğreti Gelin
Yönetmen : Atıf Yılmaz
Oyuncular: Müjde Ar, Metin Akpınar, Nurgül Yeşilçay,Fikret Hakan
Yapım Yılı :2005

2005 Altın Koza Film Festivalinde en iyi kadın oyuncu ödülü (  Nurgül Yeşilçay) ve en iyi müzik ödülü (Atilla Özdemiroğlu) alan film.
 Cumhuriyet'in ilk yıllarında Denizli Belediye başkanının oğlu Ali'yi evliliğe hazırlamak için Kostak Emine'nin  Eğreti Gelin olarak getirilmesi ve Ali ile Emine'nin  toplumca yasak görülen aşkının acıklı öyküsü.
Eğreti gelin filminin ikincisi Eğreti Gelin-Ladik de çekilmiş. Ne zaman görücüye çıkar merakla bekliyorum.

Eğreti Gelin filmi kadar ses getiren şarkısı, Sezen Aksu tarafından yazılıp bestelenmiş. Düzenleme Atilla Özdemiroğlu'na ait

Ödünç geldim,
Emanetsin elimde...
Yasak döşeklere ömrüm serilir...
Ali derim,
Dünya döner dilimde...
Usul yaklaş çocuk kalbin kırılır....

Çocuk uyur; er uyanır koynumda....
Duyulsun ki ibret olsun aşkımız...
Eğretiyim bana yer yok düğününde..
Kırk düğüne bedel günahımız... 






22 yorum:

  1. Sıradan olmayan bir kitap ve filmdi. Bir yerlerde bir takım gerçekler yaşanıyor ve oralardan başka bir yerlerde de bilinmiyor. Neler var neler bize anlatan böylesi yapıtların anlamı da önemi de başka. Çok teşekkürler Tigriscim. Çok sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabı okumuş olmanız ve filmi izlemeniz hoşuma gitti.Türkiye'de daha ne saklı acı gerçekler var.
      Kadın her dönemde sıkıntıyı yaşamış. Son okuduğum kitapda da aynı ieyleri görüyorum. En kısa zamanda onu da paylaşacağım.
      Ben teşekkür edeim sevgiyle

      Sil
  2. Filmlerde keşke işi reytinge çevirmeseler :)

    YanıtlaSil
  3. Tigris canım benim paylaşımın üzerine esasında çok konuşulur ....
    Emeğine ve paylaşımına sağlık ... Ne güzel de buldun ve sundun ...
    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahh ben teşekkür ederim canım. Bu filmi defalarca izledim. Kitabını yeni okuma fırsatım oldu. Bu tür şeyleri paylaşmak gerek diye düşünüyorum. Herkesin kendine çıkaracağı bir pay oluyor
      Gelmenden mutlu oldum sevgiyle vanım.

      Sil
  4. Filmi seyrettim sanırım.Emeğine sağlık canım .Sevgiler Tigris'im.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ece Ablaammmm çok teşekkür ederim.
      Yüreğinizdeki güzellikler gerçek olsun

      Sil
  5. İzlememiştim bı filmi,bir bakmalı.

    YanıtlaSil
  6. Emeğine sağlık tigris gerçekten güzel ve anlamlı bir paylaşım olmuş. Bu topraklarda değişik değişik diyarlarda birbirinden farklı duyulmamış daha bir çok uygulama var ve insanlar bunları töre, adet diyerek arkasına sığınıp hala devam ettirebiliyor. Bu yanlışların düzelmesi ümidiyle...

    YanıtlaSil
  7. Daha neler vaaar neler... Film gibi dediğimiz durumları yaşayan insanların var olduğu bir ülkede, birde filme konu olmuş adetler var. Yine güzel bir paylaşımdı Tigris teşekkürler ve kocaman sevgiler..

    YanıtlaSil
  8. Eğreti Gelin filmini izlemiştim. İnan için acıyor sevgili Tigris. Kadın ikinci sınıf vatandaş, ezilen taraf, yaradılış itibariyle naif olması onu hor görme hakkını kimseye vermez ki. Düşündükçe derin bir off çekiyorum elimden çokda birşey gelmiyor. Okumalı, izlemeli, dinlemeli. Sonrasında üzerinde düşünmeli . Çok güzel bir paylaşım olmuş, iyiki de paylaşmışsın. Çok teşekkürler.

    Sevgi ve selam ile.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım ben teşekkür ederim, umarım bir şeyler değişir artık ve kadın layık olduğu yere gelir.
      Buarada sen yorum yazarken ben de seni mimlemişim sevgiyle

      Sil
  9. Eğreti Gelin filmini seyretmiştim. Yanlış hatırlamıyorsam Nurgül Yeşilçay'ın oyunculuğu da çok iyiydi.

    YanıtlaSil
  10. İzlemiştim Nurgül Yeşilçay'ın filmini, kitabını okumak nasip olmamıştı. Ama hem film, hem müzik nasıl derinden etkilemişti 😔. Hazin çok hazin bir öykü, gelenek, görenek artık adına ne denirse 😔. Yüreğine, kalemine, eline sağlık çok güzeldi paylaşımın. Teşekkürler Tigrisimm 🙇💖💖

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap daha bir hazin canımmm sonunu zor getirdim . Hele müziği beni benden ediyor

      Sil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris