28 Aralık 2015 Pazartesi

Nostaljik Pazartesi-3: Bir Kahve İçimlik

Keçilerin keşfettiği rivayetlerden birisi olan kahve,  zamanla sosyal yaşamın baş köşesinde yerini almış. Bir çok anlam yüklenmiş kahveye. gerek pişirilmesi, gerekse sunumu bir ritüel  halini almış.  Bir kahve içimlik gelinmiş ,Kırk yıl gibi uzun zaman hatırı kalmış . İçilmeden önce  önce bir şeyler yiyerek kahvenin altı yapılmış. "Kahvaltı" geleneği ,kahve içilsin içilmesin  ,devam edegelmiş.Altın değerindeki kıymetiyle  Kız isteme törenlerinin en can alıcı zamanında görücünün önüne çıkmış , Genç kızın elinden yapılmış, bu özel tad.kahveler içildiğinde ,kızın verildiği anlamı yüklenmiş.genç kızın mahareti yaptığı kahvenin köpüklü olmasıyla ölçülmüş, damat adayına ikram edilen tuzlu kahve bilinenin  aksine damat adayının sabrı  ölçülmemiş ," kızın gönlünün o erkekte olduğu "anlamına gelmiş .yanında getirilen bir kaç yudumluk su o eşsiz lezzeti tadmak için ağzın hazırlanmasını sağlamış.Genellikle şekersiz içildiği için meyveli ya da güllü lokumla "Yandan çarklı " tabiriyle istenerek ,acı tadı bastırılmış olsa da gerçek tiryakilerin tercihi sade kahveden yana olmuş. "Keyif ehlinin" taze elden pişmiş taze kahve, keyfini tazelemiş.Bazen , tadını en çok öne çıkaran ,  nane veya acıbadem likörüyle sunulmuş.Kahveler içildikten sonra " neyse halim , çıksın falim" diyerek fincan tabağa ters çevrilmiş. Üç vakte kadar genç kızlara kısmetler , geleceğe dair umutlu güzel haberler , kuşlar balıklar çıkmış kara telvelerin içinden.Bakır cezvede , mangal közüne sürülmüş, gümüş zarflı  fağfuri fincanlarda höpürdetilmiş.Kahve içmek ince bir zevkin simgesi olarak yıllardır süregelmiş.

16 yorum:

  1. vay be "kızın gönlünün o erkekte olduğu anlamına gelmiş" ha sevdim bunu :)

    YanıtlaSil
  2. off şimdi şöyle bol köpüklü ve dumanı üstünde bir kahve canım çekti. Bir koşu gidip, yapsam hiç fena olmayacak. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahhaha her kahve içtiğinizde beni hatırlarsınız artık ;))

      Sil
  3. Ben de tam tersi biliyordum damat adayının sabrını ölçmek:)))demek değilmiş:)canım lokumla kahve çekti şimdi:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Genellikle herkes öyle biliyor , araştırdım ve bu sonuca ulaştım ;))

      Sil
  4. Kahve özeldir kahve seven insanlar da :) Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
  5. Kahve içmek için bahanelerimiz çok. Ben en çok hoş sohbetle olanını seviyorum..:)
    Aldım bir yudum..:)
    Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir gün kendi ellerimle yaptığım kahveyi yudumlarken hoşsohbetlerimiz olacak sevgili Nahide Hanımcım ;))) sevgiyle

      Sil
  6. Kahve tutkunu olarak, bir çoğunu bilsem de, şu damat olayını bilmiyordum doğrusu. Demek gönlüm sende manasına geliyor. Halbuki günümüzde ne kadar da farklı yorumu. harika paylaşım olmuş vaala

    YanıtlaSil
  7. Canım kahve istedi bu saatte... Üşenmesem :)

    Kahveye bahane mi yok? Belki bir dost ister gönül kahveyi bahane edip. Belki bir kuşun kanadında kısmettir görmek istediği, kahvenin telvesinde. Kırk yıl sürsün ister de belki hatırı, o sebeptendir bir fincan kahve içmesi :)
    Kalemine, yüreğine sağlık

    Mutlu yıllar

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burda olsanız ben hiç üşenmeden büyük bir keyifle yapardım size kahve. Mutlu yıllar . Sevgiyle ;))

      Sil
  8. Kızımızın gönlü olmasa niye kahveye tuz koyma zahmetine girsin değil mi? 'Yandan çarklı' kelimesini okuyunca zihnim beni Eminönü Fatih taraflarının eski evlerine, ara sokaklardaki kahve önlerinde oturan ve kahve içen yaşını almış insanların arasına götürdü :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel bir betimleme , ben de aynı şeyi hissettim. :))

      Sil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris