6 Haziran 2016 Pazartesi

Nostaljik Pazartesi:25 Gelin Cuması

 Daha önceki yazılarımda yaşlı insanlarla sohbet etmeyi çok sevdiğimi belirtmiştim. Zamanında benim oturduğum apartmanın yerinde iki katlı ahşap eve gelin gelen bu yüzden beni daha başka seven Nuran Teyze ( komşucuğum) bugün beni çaya davet etti. Eski yaşamlara ilgim olduğundan hep eskilerden anlattık durduk. Çocukluğumun ucundan da olsa yakaladığım bazı gelenekleri anlattıkça hem çok şaşırdı, hem de o da yaşadıklarını benimle paylaştı. Anne tarafım Trabzon'lu olduğu için çocukluğumun yaz ve kış tatilleri hep Trabzon'da anneannemim üç katlı ahşap evinde geçmiştir. Bugün geleneklerden bahsederken çocukluğumda Trabzon'da yaşadığım bir gelenekten bahsettim. Hafızamda öyle bir yer etmiş ki sanki dünmüş gibi gözümün önünde canlanıverdi yaşadığım o güzel anı. Anneannemler iki katlı ahşap evlerden oluşan ve Trabzon'un köklü ailelerinin bulunduğu bir mahallede yaşıyorlardı. Evimizin karşısında bulunan hatta benim annemin kına gecesinin de bahçesinde olduğunu sonradan öğrendiğim çok güzel bir konak vardı. Konağın sahiplerinden küçük kızları yeni evlenmişti. Teyzem" bugün gelin cuması var uslu durursan seni oraya götürürüm "dedi.Ben ne olduğunu bilmediğim  için hem de o evin içini çok merak ettiğimden  gitmek için sabırsızlanıyordum. Yeni gelin bir hafta sonra cuma günü annesinin evine gelir ve konu komşu da onu görmeye gelirmiş. Neyse biz de giyindik süslendik doğru gelini görmeye . Kocaman bir ahşap bir kapıdan fıskiyeli bir havuzun bizi karşıladığı avludan içeri girdik ,çift taraflı merdivenlerden çıkarak yarı açık yüksek ahşap kapıdan içeri süzüldük. Sofaya dizilmiş sandalyelere gelen misafirlerin bir kısmı oturmuş baş köşede oturan gelini süzüyorlar. Gelinin üzerinde gelinliği teli duvağıyla göz kamaştırıyordu. Gelen misafirler ellerinde küçük hediyeleri  maşallah  nidalarıyla geline hayırlı dileklerde bulunup , büyükler el öptürüyorlardı. Bir sandalyeye ilişip  olanı biteni meraklı gözlerle izliyordum. Bir yandan da evi gözlemliyordum. Girişte sağda bulunan ceviz konsol ve üzerindeki altın  varaklı çerçeveli Taş aynadan gözlerimi alamıyordum. Konsolun üzerindeki ince cam işçiliğiyle süslenmiş iki karpuz lamba ve ortada asılı duran avizeyle bir örnekti. Sağdaki ceviz büfede son derece ince porselenden yapılmış fincan takımı ve ince camdan şerbet takımı iğne oyası örtüyle zarafetlerini tamamlıyorlardı. Ben konağın büyüsüne kapılıp düşlere daldığımda ev sahiplerinden olduğu anlaşılan genç bir hanım elindeki gümüş tepsiye sıralanmış yaldızlı limonata bardaklarıyla bizlere limonata servisi yapıyordu. Ceviz büfedeki fincanların desenindeki porselen pasta tabaklarında sunulan un kurabiyeleri ile birlikte içtiğim limonatanın ve un kurabiyesinin tadı tarif edilemez lezzetteydi. Bir süre daha oturduktan sonra ziyareti sonlandırıp eve dönmüştük. Ama benim aklım hala o evde ve gelindeydi. Bir daha hiçbir yerde böyle bir geleneğe rastlamadım.
Not: Resim annemin kına gecesinden

39 yorum:

  1. Tıgris güzel bir anı paylaşmış. En hoşuma gidenlerden..

    YanıtlaSil
  2. Eskiler hep güzeldir bende hatırladım bak şimdi bizde de yapılırdı ben coookkk küçükken ama düğünün ertesi günü gelin yine gelindiğini giyerdi suzulur otururdu gelenler geline hayır duaları ederlerdi ama anne evinde değil kayinvalide evinde olurdu kız evindende yakın akrabalar gelir anne gelmezdi. Çok kucuklugumde hatırladığım bu benimde :) hayırlı ramazanlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O geleneği duymuştum . Bu bir tek karadenizde karşıma çıktı bir daha da hiç şahit olmadım
      Ramazanınız evlerinize huzur ve bereket getirsin. Sevgiyle

      Sil
  3. Ne güzel eski gelenekleri ucundan da olsa yakalayabilmişsin....

    YanıtlaSil
  4. Yanıtlar
    1. Bir de değerlerimize sahip çıkabilsek ah çıkabilsek.

      Sil
  5. Çok güzel bir anı.Allah bizi geleneklerimizden, göreneklerimizden ayırmasın. Anneciğin ne kadar masum öyle.Bizlerle paylaştığın için teşekkürler canım.Kızımın kınasına koşa koşa gelirim, dilerim.Sevgimle canım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım Ece Ablam. Umarım öyle bir güzellik olur da sizi baş konuğum olarak davet ederim 😘😘

      Sil
  6. Tigris hiç daha önce kültürümüzden ve eskilerden bulup buluşturup sunmana bayıldığımı söylemiş miydim ....?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de seni neden bu kadar çok sevdiğimi söylemiş miydim güzellik 😍😍

      Sil
  7. Şerbete Yorum yapacaktim ama seker hastasıyım 😊 Ama buna yorum yapmamak gerçekten saçmalık. Teşekürler aBlam gerçekten sen Tam bir Türk kültür ve medeniyetini bilen birisisin.. Teşekürler. Keske herkes kültüründen medeniyetinden uzak kalmasa.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah benim güzel yürekli kardeşim. Babam da abim de şeker hastası olduğu için yaptığım şerbetlere şeker katmıyorum. O zaman da içilebiliyor .
      Ben sana çok çok teşekkür ederim, güzel bir yürek taşıdığın için .

      Sil
  8. Bugünkü "Nostaljik Pazartesi" yazım, programladığım halde 6 saat gecikmeyle çıktı.
    Bir d geçmişteki yazılarımızdan dendiği için ben öyle seçimler yapıyorum. Böyle de olması güzel.
    O yöredeki "Gelin Cuması" farklı yörelerde sanırım ad değiştirerek karşımıza çıkıyor. Amaç gelini hayırlamak, hediyesini vermek, sosyal bir grup içinde olmak. Çok güzel adetlerimiz var. Büyük kentlerde yaşayanlar her şeyi unuttular. Dileriz yeni kuşaklar yaşatsın.
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de önceki yazılarımdan seçiyorum. Nostalji tutkunu birinin yazıları eskiye dair olduğu için nostaljik Pazartesi yazılarım da eskilerden dem vuruyor.
      Mutlaka her yörede farklı şekilde karşımıza çıkıyor. Öyle güzel geleneklerimiz var ki çoğu unutulmaya yüz tuttu

      Sil
  9. Bahsettiğiniz konsol, üzerindeki ayna ve her iki yanındaki karpuz lambaları hatırladım. Eski salonların en kıymetli mobilyasıydı. Güzel izler bırakmış sizde.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bugün tam da bu konudan bahsettik. Yaşı 18 olan stajyer öğrencim karpuz lambanın nasıl bir şey olduğunu sordu bana. Yeni nesil bu konulara çok uzak

      Sil
  10. ne varsa eskilerde var , ne yazık ki yaşarken çok kıymetlerini bilmiyoruz :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şimdilerde unuttuk bütün güzel değerlerimizi

      Sil
  11. Tigrisim canım benim, ne güzel anlatmışsın. Konağı öyle ince detaylarla anlatmışsın ki iliştiğin sandelyenin diğer kenarınada ben oturmuşum da seninle birlikte izliyormuşum gibi oldum. Hatta limonatana da ortakçı çıktım. Yüreğine sağlık. Bu arada bloğun bir harika olmuş güle güle kullan ferah ferah Koskocaman sevgilerimle ♥ ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahaha ne güzel o günlere beraber yolculuk yapmışız . Bloğumun değişikliğini beğenmene sevindim . Bu konu ile ilgili bugün deyaylı bir yazı yazacağım . Sevgiyle 😘❤️

      Sil
  12. Çok güzel bir ani ve çok güzel betimlemişsin. Gozumde canlandı hepsi. Bizim orada da var boyle bir gelenek, gelin bir hafta sonra anne evine gelir, yemek yenir, sma damat da olur, komşularda katılır.
    Geleneklerimizi çok seviyorum, "amaaann eskide kaldı onlar" diyenlerden olmadım hic

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizi biz yapan kültürümüz be geleneklerimizdir. Ah bir de sahip çıksak

      Sil
  13. okurken herşeyi gördüm :) geleneklerimiz değişik değişik ama bazıları çok güzel ve seviyorum. çok güzeldi canım <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Harikasın teşekkür ederimmmm. 😘😘❤️❤️

      Sil
  14. Bizim buralarda hala var öyle bir gelenek :)
    Gelin yazık zaten yorgun bi de oturuyor sandalyeye gelene geçene konu mankenliği yapıyor. Düğüne gelselerdi de görselerdi yazık azcık dinlensin artık diyesim geliyor benim de hep :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dinlenir nasılsa 😉 Geleneklerimizin devamı için onlara sahip çıkmalıyız. Sevgiylr

      Sil
  15. Annenin fotoğrafını tıpkı benim anneminkine benzettim, duruş, duvak ve arladan gülümseyen meraklı çocuklar :)

    Çocuklarımız da bizim dönemimizi özlemle anacaklar mı acaba? Düşündüm de, umarım dönemleri o kadar güzel olur ki anmazlar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaaa aynı dönemdir evlilikleri . Annem 1962 de evlenmiş ,
      Çocuklarımı bilemem ama ben daha kendi düğünümü görmedim ki 😉

      Sil
    2. Hahaha çocuklarımız derken şimdiki dönem çocukları demek istemiştim. Hem senin elinden geçen çocuk yok mu bakiim. Öğrenciler, yeğenler :) Bekarlık da sultanlıktır üstelik, evlenmek akıl kârı değil :D

      Sil
  16. Tigris trabzonlu bir anneanneye hemde onun güzeller güzeli ahşap evine sahip olup eski yaşamı özlemek geçmiş gelenekleri bilip anabilmekte bence herkese nasip olacak şey değil bu da senin şansın.. kısmet olmadı oraları görmek ama çok isterim o doğayı o kültürü o geleneklerine bağlı güzel insanları tanımayı.. Annenin fotoğrafını görünce hemen annemin anneannemin fotograflarına bakmak istedim onlar nasıllardı diye. ahh eski günler :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O günler ne kadar güzeldi , hele gele son yıllarda içinde bulunduğumuz olaylar bir kere daha o günleri özlemle anmama sebep

      Sil
  17. küçük yerler de hala süren gelenekler var benzer bir şeyi Eskişehir -İnönü de (eşimin memleketi)yaşamıştım yıllar oldu.
    Tigriscim çocukken bile ayrıntılara meraklıymış nasıl akılda kalıyor ama değil mi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayyy evet bazen öyle ayrıntılar kalmış ki aklımda unutmamak da kötü oluyor.

      Sil
  18. Doya doya okudum Cafe Tigris. Böyle konuları okumayı severim. Yazdığım da olur. Senin güzel mi güzel anlatımın, çok sevdiğim Trabzon derken... Bir baktım kaybolmuşum yazının içinde.
    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim beğenmeniz beni çok mutlu ediyor

      Sil
  19. Ne güzel anlattin tigrisçim. Konak gözümde canlandi okurken.

    YanıtlaSil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris