2 Mart 2021 Salı

Marteniçka

Dün günlük güneşlik tam da baharın başlangıcına uygun bir havayla merhaba de bugün karla uyan. Tam da atasözündeki gibi “Mart kapıdan baktırır kazma kürek yaktırır.” Hah işte aynen  öyle . 

Mart kedisi gibi diye de bir deyim vardır. “ Mart ayı dert ayı” demiş şair. Mart çıkmadan dert çıkmaz , Ne çok anlam yüklemişler şu baharın müjdecisi olan marta. 

Aslında baharı müjdelemesi en güzelidir. 21 martta eski Türk kültüründen günümüze uzanan nevruz vardır. Bahar bayramımız.

Bir de son bir kaç yıldır dikkatimi çeken Balkanlarda Bulgaristan geleneklerinden biri olan Marteniçka geleneği. 



Baharın başlangıcı Marteniçka geleneğiyle taçlanıyor. 

Baharın ilk günü olan 1 martta baba marta  günleri başlıyor. Bunu karşılamak için kırmızı ve beyaz ipten yapılan bileklikler1 marttan itibaren sağlık bolluk bereket dilekleriyle bilekleri süslüyor. 

Ta ki ilk leylek ya da kırlangıç görülene kadar bilekte duran ip çözülüp yeni çiçek açmış bahar dalına asılıp dilek dileniyor. 

Marteniçka bilekliklerinin evde hazırlanması ve  sevdiklerimize  hediye etmemiz en makbulu. Parayla alınmamalı. 

Bu sene bana da can zümrem  elleriyle hazırlayıp dilekler eşliğinde  bileğime bağladı. Tabiki hepimizin ortak dileği bir an önce pandeminin sona ermesi ve eski günlerimize geri dönmemiz oldu. 

Umuyorum ki herkesin dilekleri kabul olur. 

Sizin Marteniçkalarınız hazır mı ? 

Sevgiyle 



5 yorum:

  1. Bu sene çok ünlendi, herkes de görüyorum açıkçası böyle bir geleneğin sürdürülmesi beni çok mutlu ediyor :))

    YanıtlaSil
  2. Geçen sene bana da arkadaşım vermişti 10 gün sonra pandemi patlayinca leylek goremedik:)))))

    YanıtlaSil
  3. Aa bu geleneği hiç duymamıştım. İlginçmiş:))

    YanıtlaSil
  4. Bizde de Martın 15 günü kış 15 günü yaz derler. İzmir' de bahara merhaba demeye 10 gün kaldı diyorum :)) Bu geleneği ilk kez duydum çok hoşuma gitti. Eski gelenekleri çok seviyorum. Bir de 21 Aralıkta kutlanan Nar Tugan (Nardugan) bayramı vardır, Gündüzün geceyi yendiği ve Tanrının güneşi geri verdiği için kutlanır. Çok güçlü medeniyetlerin etkisi var Anadolu topraklarında.

    YanıtlaSil

Öne Çıkan Yayın

Yalnızlığa Dair

Birine bağlanamayacak kadar        kalabalık yalnızlıklarım         var benim .  Tigris